Ogłoszenia targów i szkoleń
Komunikacja z klientem
Status | |
---|---|
Miejsce | Wielkopolskie Poznań |
Data rozpoczęcia | 2012-09-18 |
Data zakończenia | 2012-09-19 |
www | http://www.szkolenia.com/szkolenie/400/komunikacja-z-klientem |
Kontakt
SGP Training and Consulting przy SGP Sp. z o.o.
Opis
Blok I: Wprowadzenie teoretyczne
Identyfikacja klienta: z kim rozmawiamy
- Wprowadzenie do psychologii osobowości. Typy klientow i klasyfikacja ich potrzeb
komunikacyjnych oraz potrzeb w odniesieniu do oferowanego produktu.
- Zrodla ludzkiej motywacji
- Motywacja i emocje w rozmowach z klientem. Jak czytac emocje, wykorzystywac je w
sprzedazy i manipulowac nimi u klienta?
- Jak zidentyfikowac typ osobowości klienta i dostosowac argumenty do jego oczekiwan?
- Wplyw typu osobowości klienta na przebieg rozmowy handlowej
- Co kto uznaje za korzystne, czyli rozpoznawanie typu partnera negocjacyjnego na podstawie
struktury jego interesow,
- Sposoby dopasowania argumentacji do danego typu negocjatora,
Trudny klient
- Subiektywne i obiektywne wyznaczniki trudności klienta.
- Klasyfikacja trudnych klientow
- Klient o postawie roszczeniowej, niezadowolony, rozczarowany, nieuprzejmy lub agresywny,
klient, ktory wie lepiej, manipulant, klient stosujacy sztuczki i wykrety.
- Podstawowe zagrywki i argumenty trudnych klientow. Jak na nie odpowiadac?
- Pulapki w relacjach z określonymi typami trudnych klientow.
- Techniki wzbudzania zainteresowania i przykuwania uwagi.
- Wiarygodnośc: jak wytworzyc w odbiorcy gotowośc do akceptowania tego, co uslyszy.
Blok II: Przekonanie klienta: techniki perswazji i argumentacji
Techniki argumentacji
- Uzasadnianie. Typy uzasadnien i pseudouzasadnien oraz ich wlaściwe stosowanie.
- Sposob argumentacji a cechy osobowe rozmowcy.
- Argumentowanie pod katem korzyści.
- Manipulacje podzial, klasyfikacja i potencjalne zastosowanie. Czy, kiedy, w jakich sytuacjach i
w jaki sposob po nie siegac? Co robic, gdy kontrahent probuje manipulowac?
- Wypowiedzi z ukrytymi zalozeniami, presupozycje i implikatury. Swiadome stosowanie negacji.
- Obiekcje klientow: typowe i nietypowe. Najskuteczniejsze techniki odpierania obiekcji.
Narzedzia usprawniajace efektywna komunikacje
- Parafraza, parafraza z bledem
- Pytania precyzujace.
- Wyjaśnianie, doprecyzowywanie
- Podsumowanie
- Klaryfikacja
- Odzwierciedlenie
- Aktywne sluchanie
Cwiczenia praktyczne
Blok III: Negocjacje z klientem
Wprowadzenie do problematyki negocjacji
- Klasyfikacja negocjacji: pozycyjne vs problemowe.
- Negocjacje handlowe jako negocjacje pozycyjne: charakterystyka, obszary, uczestnicy i ich role.
- Glowne elementy negocjacji. BATNA, WATNA, dolna linia. Inne kluczowe pojecia.
- Co pomaga, a co przeszkadza negocjowac (czas, miejsce, problem, kontekst i otoczenie).
- Cena i jej rola w procesie: czy zawsze kluczowa?
- Konflikty w negocjacjach handlowych. Kolo konfliktow. Rola kooperacji i konfliktu.
- Pomost negocjacyjny.
- Negocjacje jeden na jeden kontra negocjacje w zespolach.
- Style negocjacji. Kategoryzacja negocjatorow ze wzgledu na styl negocjowania.
- Analiza wlasnego stylu negocjacji. Test autodiagnozy negocjatora.
- Dlaczego negocjacje wygrywaja ci, ktorzy sie przygotowuja?
- Identyfikacja zrodel sily w negocjacjach. Określenie celu glownego i celow pośrednich.
- Zdefiniowanie obszaru negocjacji i kryteriow brzegowych.
- Dobor strategii, technik i argumentow. Stworzenie planu rozmowy.
- Zdefiniowanie BATNA, dolnej linii, punktu oporu i aspiracji. Opracowanie celow dla roznych
obszarow negocjacji.
- Określenie mocnych i slabych punktow. Wybor priorytetow, argumentow i obszarow mozliwych
ustepstw.
Strategie, techniki, chwyty i sztuczki
- Wybor strategii i adekwatnych metod wywierania wplywu
- Chwyty czyste: argumentacja i kontrargumentacja.
- Chwyty brudne: sylogizmy, techniki perswazyjne, manipulacja werbalna i niewerbalna.
- Wprowadzenie i omowienie wybranych gier, chwytow i sztuczek.
- Odpowiadanie na nieczyste zagrania drugiej strony.
- Gra na emocje: kiedy sie sprawdza, jak sie przed nia chronic? Sposoby kontroli wlasnych
emocji i wplywania na emocje drugiej strony.
- Interpretowanie sygnalow werbalnych i niewerbalnych.
- Blef w negocjacjach i metody jego identyfikacji u drugiej strony.
Blok IV: Rozmowy z trudnym klientem
Konflikt z klientem/kontrahentem/dostawca jak go unikac i co robic, gdy zaistnieje
- Klasyfikacja konfliktow. Kolo konfliktow jak klasyfikowac na nim konflikty.
- Konflikty interesow vs konflikty psychologiczne sposoby radzenia sobie z obydwoma typami.
- Jak unikac konfliktow i co robic, gdy do nich dojdzie.
Techniki rozwiazywania konfliktow
- Sprawna komunikacja a efektywne rozwiazywanie konfliktow.
- Umiejetne wykorzystanie wlasnych komunikatow niewerbalnych dla budowy atmosfery
otwartości w kontakcie,
- Sposoby na trafne odczytanie komunikatow werbalnych rozmowcy, jako klucz do
zrozumienia jego interesow.
- Style rozwiazywania konfliktow klasyfikacja, zakresy przydatności.
- Określanie preferowanego przez uczestnika szkolenia stylu rozwiazywania konfliktow,
- Wplyw preferowanego stylu rozwiazywania konfliktow na przebieg rozmowy z kontrahentem,
- Dopasowywanie stylu rozwiazywania konfliktow do potrzeb sytuacji.
- Radzenie sobie z sytuacjami trudnymi w praktyce
- Analiza konkretnych sytuacji pojawiajacych sie podczas rozmow handlowych i negocjacji.
- Analiza bledow popelnianych w procesie negocjacji,
- Poszukiwanie optymalnych rozwiazan.
Asertywnośc
- Pojecie asertywności czym w istocie jest asertywnośc i z czym nie nalezy jej mylic.
- Prawa asertywności oraz wplyw z ich korzystania na polepszenie skuteczności i jakości relacji z
innymi ludzmi.
- Indywidualna diagnoza poziomu asertywności uczestnikow w roznych sferach zycia.
- Obrona wlasnego terytorium psychologicznego w sytuacjach spolecznych i osobistych.
- Obrona wlasnych opinii i przekonan.
- Sztuka odmawiania innym i egzekwowania wlasnych praw w sposob nienapastliwy.
- Reakcja na krytyke. Asertywny styl komunikacji, czyli zachowania stanowcze, partnerskie,
zorientowane na rozwiazanie problemu.
- Zamiana zdan anty-asertywnych na pro-asertywne, czyli sztuka bycia pozytywnym.
- Radzenie sobie w sytuacjach trudnych, techniki obrony przed manipulacja.
- Dbanie o wlasne terytorium psychologiczne reagowanie na oceny.
- Wyrazanie uczuc negatywnych; konstruktywne radzenie sobie z gniewem.
- Zamiana ocen na opinie.
- Asertywnośc w praktyce rozmowy handlowej.
- Definiowanie warunkow kluczowych (BATNA, dolna linia etc.) i trzymanie sie ich bez wzgledu na
dzialania rozmowcy.
- Wyrazanie prośb i oczekiwan w jasny i bezpośredni sposob jak to robic, gdy partner interakcji
trudny i napastliwy.
- Prezentowanie swoich mocnych stron.
- Przekazywanie rzetelnych informacji zwrotnych.
- Radzenie sobie ze stresem i zaklopotaniem.
- Wyrazanie krytyki i pochwal.
- Konfrontacja przekonan
- Odroznianie zachowan asertywnych od agresywnych Analiza konsekwencji zachowan
asertywnych, agresywnych i uleglych w sytuacji rozmowy z klientem.
- Uzyteczne techniki do stosowania w roznych sytuacjach:
1. zdarta plyta
2. asertywne odraczanie
3. pytanie
4. komunikat przeciez
5. komunikat ja
- Cwiczenia z asertywnej komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Rozmowa z klientem w przypadku zglaszania reklamacji.