Ogłoszenia targów i szkoleń
ETYKA W ADMINISTRACJI
Status | |
---|---|
Miejsce | Mazowieckie Warszawa |
Data rozpoczęcia | 2012-02-17 |
Data zakończenia | 2012-02-17 |
www | http://www.wikconsulting.pl |
szkolenia@wikconsulting.pl |
Kontakt
tel. 509 66 77 98
Opis
Cele szkolenia:
• zapoznanie uczestników z podstawową wiedzą dotyczącą wartości i zasad funkcjonowania w środowisku etycznym, w szczególności ze specyfiką świata wartości urzędnika administracji (system i hierarchia wartości)
• opanowanie i doskonalenie umiejętności samodzielnego formułowania opinii o charakterze stricte moralnym (terminologia, komunikacja)
• opanowanie umiejętności rozpoznawania źródeł konfliktów i dylematów o charakterze moralnym w pracy urzędnika
• opanowanie umiejętności przewidywania praktycznych konsekwencji płynących z przyjętej hierarchii wartości oraz konfrontowania opinii z pozostałymi uczestnikami szkolenia
Adresaci:
• pracownicy samorządu terytorialnego i administracji publicznej
• kandydaci do pracy w administracji
• pracownicy drugiego i trzeciego sektora pragnący poznać specyfikę pracy w administracji publicznej
Metody szkoleniowe:
Preferowane są metody aktywne: praca indywidualna i grupowa, dyskusje, studia przypadków i symulacje. Dla wprowadzenia w problem i wyjaśnienia kwestii teoretycznych planowane są miniwykłady wspierane prezentacjami multimedialnymi.
Korzyści dla uczestników:
• Uporządkowanie wiedzy i terminologii etycznej, a przez to podniesienie umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz umiejętności formułowania opinii dotyczących problemów etycznych występujących w pracy w administracji
• Umiejętne diagnozowanie źródeł konfliktów oraz dylematów etycznych w życiu zawodowym
• Nabycie umiejętności oceniania kodeksów etycznych pod kątem ich rzetelności i użyteczności
PROGRAM:
1. Wprowadzenie
• Uporządkowanie terminologii etycznej: przydatne rozróżnienia i zależności
• Etyka zawodowa i ludzka moralność
• Wartości, normy i oceny etyczne w administracji
2. Źródła i cele zachowań moralnych
• Prawo, tradycja i religia jako fundamenty etyki. Problem etyki niezależnej
• Światopogląd urzędnika. Służebność zawodu urzędnika
3. Kluczowe wartości etyczne w administracji
• Identyfikacja i hierarchizacja kluczowych wartości (dyskusja)
• Ogólna charakterystyka, odmiany i zastosowanie wybranych wartości (odpowiedzialność, sumienność, lojalność, sprawiedliwość, godność, wolność…)
4. Decyzje i dylematy etyczne w zawodzie urzędniczym.
• Decyzja a dylemat w praktyce postępowania
• Konflikt jako sytuacja etycznie wymagająca
5. Kodeks etyki urzędnika – potrzeba czy fanaberia?
• Istota, struktura i rodzaje kodeksów etycznych
• Budowa kodeksu etycznego w świetle jego użyteczności
6. Gdy kodeks nie działa...
• Scenariusze postępowania w przypadku nieprzestrzegania zapisów kodeksu etycznego
• Rozwiązania stosowane w innych sektorach
7. Etyczne nadużycia w administracji
• Charakterystyka przyczyn nadużyć moralnych w zawodzie urzędniczym
• Sposoby radzenia sobie z nadużyciami.