Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Zarządzanie Zmianami

Zarządzanie Zmianami
2011-01-18

Podstawą wszelkich decyzji dla przedsiębiorstwa jest wszechstronna analiza bieżącej i przewidywalnej sytuacji firmy w konkretnym otoczeniu politycznym, gospodarczym i społecznym. Analiza zmierza z jednej strony do ujawnienia wszystkich potencjalnych szans rozwoju oraz ewentualnych zagrożeń związanych ze zmianami dokonującymi się w otoczeniu przedsiębiorstwa, z drugiej zaś - do krytycznej oceny jego zasobów z punktu widzenia zdolności konkurencyjnej i dotychczas zajmowanej pozycji rynkowej.

 

W warunkach dynamicznie zmieniającego się otoczenia sukces przedsiębiorstwa zależy od umiejętności dostrzegania i wykorzystywania pojawiających się szans rynkowych. Mogą one mieć źródła: koniunkturalne, polityczne, ekologiczne, kulturowe, technologiczne, demograficzne i inne. Określony rozwój wydarzeń może otwierać pewne nowe możliwości podejmowania działalności gospodarczej, jak również pogarszać warunki prowadzenia niektórych dotychczasowych interesów, a co za tym idzie wprowadzania nieustających zmian w otoczeniu.

 

Analiza - metoda PEST

 

Otoczenie makro określa tę część środowiska, która leży poza programowym obszarem działania firmy, ale firma podlega jego silnym wpływom (polityka, gospodarka, władza, zjawiska społeczne i gospodarcze, ekonomia). Rozpoznanie i scharakteryzowanie czynników determinujących funkcjonowanie firmy na rynku jest głównym celem zastosowania tej analizy.

Narzędziem do przeprowadzenia analizy zewnętrznej makrootoczenia jest analiza PEST – zastosowanie tej metody pozwala na przejrzyste przedstawienie wpływu poszczególnych czynników.

 

Analiza– metoda „5 sił Portera”

 

Obszar mikrootoczenia firmy wyznacza ten obszar środowiska zewnętrznego, w którym zachodzą wzajemne reakcje mające bezpośredni związek z charakterem firmy (wymiana towarów, rywalizacja miedzy innymi firmami obecnymi na rynku). Celem analizy mikrootoczenia jest „zorientowanie się” w konkurencyjnym środowisku oraz próba określenia pozycji firmy względem innych uczestników rynku (sektora).

 

Zastosowanie metody analizy „5 sił Portera” polega na określeniu zdolności firmy do konkurowania, która to zdolność jest determinowana przez pięć czynników zagrażających jego egzystencji – nazwanych siłami:

potencjalni wchodzący – groźba pojawiania się nowych konkurentów

konkurencja w sektorze – rywalizacja wewnątrz sektora

dostawcy - siła oddziaływania dostawców

Nabywcy - siła oddziaływania odbiorców

Substytuty - groźba pojawienia się substytutów

 

Analiza portfelowa – macierz GE

 

Macierz GE jest pożytecznym narzędziem przy dokonywaniu wyborów strategicznych, daje jednak dość ogólne wskazówki. Macierz GE tworzą dwie współrzędne przedstawiające atrakcyjność branży i pozycję konkurencyjną dla danej firmy.

 

Analiza SWOT

 

Celem analizy jest:

wskazanie tych elementów w zasobach spółki, które mogą być traktowane jako niewątpliwe atuty w starciu z potencjalnymi konkurentami, ujawnienie ewentualnych słabych miejsc zmniejszających siłę własnego oddziaływania a zarazem stwarzających okazję skutecznego ataku ze strony konkurencji, określenie szczegółowych predyspozycji przedsiębiorstwa do realizacji zadań w złożonym obszarze rynku, przy uwzględnieniu współzależności poszczególnych elementów oraz ich znaczenia w całym zestawie instrumentów oddziaływania na rynek.

 

Ewa Ogiegło
www.proklient.pl