Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Wpływ społeczny i perswazja - dlaczego warto znać reguły i techniki wpływania na innych?

Wpływ społeczny i perswazja - dlaczego warto znać reguły i techniki wpływania na innych?
2024-05-13


Czy wiesz, że możesz mieć bardzo duży wpływ na decyzje podejmowane przez swoich klientów i kontrahentów? Wiedzą o tym doskonale marketerzy i sprzedawcy, którzy ukończyli szkolenie z wywierania wpływu społecznego i perswazji. Jeśli prowadzisz biznes, to ta wiedza będzie dla Ciebie niezwykle przydatna. Możesz za pomocą perswazji przekonać innych do własnych racji, a także zaplanować strategię marketingową tak, aby klienci szybko stawali się zaangażowani, zadowoleni i przywiązani do marki. Dowiedz się jakie są reguły i techniki wpływu społecznego oraz dlaczego warto je znać, prowadząc firmę i zajmując się marketingiem.

Więcej: https://warszawskagm.pl/blog/wywieranie-wplywu-spolecznego-perswazja/

Na czym polega wywieranie wpływu społecznego?

Reguły wpływu społecznego są powszechnie wykorzystywane w komunikacji i sprzedaży, dlatego warto je poznać, zrozumieć i skutecznie wdrożyć w celu uzyskania pożądanych efektów. Ich stosowanie służy do zwiększenia szansy sprzedaży i zwiększenia lojalności klientów.

Jakie są reguły wpływu społecznego?

1. Reguła społecznego dowodu słuszności

W przypadku reguły słuszności wykorzystuje się fakt, że ludzie są podatni na sugestie docierające do nich z otoczenia. Chętniej sięgamy po coś, co cieszy się popularnością, dobrymi opiniami. Jeśli ktoś coś lubi i poleca, to zakładamy, że jest to dobre. Bardzo korzystne dla biznesu będą wobec tego pozytywne opinie, przychylne recenzje, polubienia w mediach społecznościowych. Jeżeli nie jesteśmy czegoś pewni, to łatwiej podejmiemy decyzję, bazując na wyborach i zachowaniach innych.

2. Reguła wzajemności

Reguła wzajemności jest bardzo chętnie stosowana przez firmy. Wykorzystuje się ją w marketingu, obdarowując gadżetami reklamowymi, darmowymi próbkami, okresami próbnymi. Jeśli coś komuś podarujemy, naturalnym mechanizmem jest wywołanie wdzięczności. To z kolei sprawia, że patrzy na nas przychylniej, ma ochotę się odwdzięczyć, czyli przykładowo skorzystać z usługi lub nabyć produkt. Regułę wzajemności wykorzystuje się również w przypadku kontrahentów, podczas negocjowania (np. może mieć postać ustępstwa). Możesz ją zastosować poprzez zorganizowanie konkursu z nagrodami lub oferując degustację.

3. Reguła lubienia i sympatii

Reguła lubienia i sympatii pozwala na zwiększenie sprzedaży dzięki budowaniu pozytywnego wizerunku. Jesteśmy bardziej skłonni do skorzystania z oferty kogoś, którego darzymy sympatią. Możesz to uzyskać przykładowo dzięki profesjonalnej obsłudze klienta. Jeśli będzie on zadowolony, to zwiększy się jego lojalność wobec marki i ponownie coś kupi/skorzysta z usług. Potwierdzają to wyniki badań Salesforce, z którymi warto się zapoznać (aż 89% badanych chętniej nabywa produkty właśnie pod wpływem customer service). Regułę lubienia i sympatii stosuje się także za pomocną atrakcyjnych hostess na targach, uśmiechu i pozytywnego nastawienia.

4. Reguła niedostępności

Reguła niedostępności sprawia, że oferowane przedmioty lub usługi są bardziej pożądane ze względu na to, że sprawiają wrażenie trudno dostępnych. Za świetny przykład służą produkty premium, prestiżowych marek. Regułę niedostępności możesz wykorzystać na szeroką skalę w marketingu i sprzedaży za pomocą ograniczonych czasowo promocji, ostatnich sztuk. Masz wywrzeć presję na odbiorcach, aby jak najszybciej podjęli decyzję.  

5. Reguła autorytetu

Reguła autorytetu służy do tego, aby inni zaczęli postrzegać Cię za eksperta w konkretnej branży. W ten sposób wzbudzasz zaufanie i zachęcasz do skorzystania z oferty. Jeśli usłyszymy coś od kogoś mającego wysoka pozycję, to zakładamy, że jest to prawdziwe i kierujemy się tym podczas podejmowania decyzji.

6. Reguła zaangażowania i konsekwencji

Reguła zaangażowania i konsekwencji zakłada, że jeśli już poświęciliśmy na coś swój czas lub w coś się zaangażowaliśmy, to trudniej nam z tego zrezygnować, wycofać się. Jako przedsiębiorca możesz to wykorzystać, angażując grupę docelową w konkretną ideę lub działanie, aby skłonić ich do kontynuowania tego. Uzyskasz to przykładowo dzięki darmowym okresom testowych.