Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Ustawa medialna po europejsku

Ustawa medialna po europejsku
2011-04-07

W poniedziałek, 4 kwietnia 2011 roku, prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację uchwalonej 25 marca 2011 kontrowersyjnej ustawy medialnej będącej efektem unijnej dyrektywy odpowiedzialnej za wspólnotowy rynek usług audiowizualnych.

Ta ustawa wprowadza szereg obowiązków, przede wszystkim nakazuje rejestrację w KRRiT programów telewizyjnych rozpowszechnianych w systemach teleinformatycznych (także w Internecie). Z innych istotnych zmian pojawia się ograniczenie czasu emisji ogłoszeń własnych nadawcy audycji do 2 minut w ciągu każdej godziny, zakaz product placement (z wyjątkami) oraz obowiązek emisji polskich utworów – 33% miesięcznie, z których 60% od 5 rano do północy.

Ustawa dotyczy wszystkich usług medialnych, wprowadza zakaz nawoływania do nienawiści oraz wprowadza propozycje rozwiązań ułatwiających osobom niewidomym lub niesłyszącym dostęp do programów. Nadawcy i dostawcy audiowizualni zobowiązali się zapewnić, by co najmniej 10% programu posiadało udogodnienia umożliwiające takim osobom odbiór programu, takie jak audio deskrypcja lub przekaz migowy. Czas ten naturalnie nie dotyczy reklam i telesprzedaży.

Przepisy znajdujące się w ustawie mają chronić rozwój fizyczny, psychiczny i moralny małoletnich poprzez usunięcie elementów mogących stanowić zagrożenie dla tej grupy wiekowej. Przyczynić się do tego mają techniczne zabezpieczenia i oznaczenia jakie zobowiązali się wprowadzić nadawcy i dostawcy.