Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Social blogging - Ty też to potrafisz!

Social blogging - Ty też to potrafisz!
2011-05-19

Social marketing pozwala przyciągnąć nowych klientów, zatrzymać „starych”, budować lojalność i świadomość marki. To dlatego skupiają się na nim nie tylko duże korporacje, ale nawet niewielkie firmy i firemki na całym świecie – niemal każda jest obecna na Facebooku, Twitterze, LinkedIn lub prowadzi własny blog. Coraz więcej z nich szuka skutecznych sposobów, które mają przynieść im jak największe korzyści z aktywności w mediach społecznościowych, ale wciąż najchętniej uprawiają właśnie social blogging – codziennie piszą, zamieszczają zdjęcia, filmy i dźwięk, co pozwala im na dotarcie do potencjalnych klientów z informacją na temat ich działalności i branży.

Żadna z nich nie powinna jednak zapominać, że social blogging nie musi być ograniczone wyłącznie do zamieszczania informacji. To przecież również szansa na nawiązanie komunikacji z klientami i dowiedzenie się, jakie są ich potrzeby i oczekiwania. Ten aspekt wykorzystał choćby Starbucks, gdy w 2009 roku ruszyła jego strona MyStarbucsIdea oraz firmowy blog. I choć eksperci kręcili na te pomysły nosem, już w pierwszym tygodniu od uruchomienia obu stron, odwiedziło je ponad 100 tys. użytkowników.

Pomysł Starbucks był bardzo prosty. Na MyStarbucksIdea klienci sami proponowali nowe smaki napojów, jedzenie, opakowania, a nawet wystrój kawiarni, a pozostali użytkownicy głosowali na te, które najbardziej się im podobały. Blog zaś posłużył jako narzędzie do informowania pomysłodawców, na jakim etapie jest wdrażanie ich pomysłów, jak są one przyjmowane przez klientów itp. Wkrótce Starbucks pojawił się również na Twitterze wykorzystując go jako narzędzie do informowania klientów o promocjach, ciekawych wydarzeniach i koncertach. Chętnie włączał się też w dyskusje jakie rodziły się wokół postów.

Jaki jest więc przepis na sukces? Jak zabrać się do social blogging, aby rzeczywiście było pomocne w rozwoju firmy? Przynajmniej częściową odpowiedź na te pytania można podać w ośmiu prostych punktach:

1. Bądź ekspertem w swojej dziedzinie – współczesne społeczeństwo szuka odpowiedzi w internecie. Twoim zadaniem jest im je podać na tacy tak, by wiedzieli, że to do Ciebie mogą się zwrócić, gdy następnym razem będą potrzebowali rzetelnej informacji.

2. Dziel się doświadczeniem – informuj o nadchodzących wydarzeniach, otrzymanych nagrodach i wszystkim istotnym, co dzieje się wokół Twojej działalności. Ale pamiętaj, że powinieneś robić to w lekkim, konwersacyjnym tonie. Dzięki temu część osób, która przeczyta Twój post, podzieli się nim z tymi, którzy jeszcze nie dołączyli do Twojego profilu lub dotąd nie mieli styczności z Twoim blogiem.

3. Waż i mieszaj – zbyt częste posty na Facebooku często skłaniają fanów do kliknięcia „Nie lubię!”, ale na Twitterze raczej nikt nie ma nic przeciwko takiej polityce. Staraj się więc wyważyć odpowiednie proporcje, pisać tylko gdy masz coś rzeczywiście ważnego do powiedzenia i mieszać to wszystko ze zdjęciami, plikami audio i video oraz ciekawymi linkami. A jeśli musisz powtórzyć którąś z informacji, aby wszyscy wiedzieli np. o nowej promocji, to zrób to nieco inaczej niż za pierwszym razem, bo powtarzanie się jest nudne.

4. Zachęcaj do interakcji – firma może odnieść spore korzyści dzięki komentarzom i sugestiom. Staraj się więc prowokować innych do pisania i ułatwiaj im to na tyle, na ile tylko masz możliwość. Niech dzielą się uwagami i doświadczeniami, jakie nabyli korzystając z Twoich usług i produktów, a Ty bądź zawsze w pogotowiu, aby im odpowiedzieć. Inaczej mogą pomyśleć, że ich zdanie w ogóle Cię nie interesuje.

5. Planuj myśląc o innych – biorąc pod uwagę przyzwyczajenia internautów, możesz uczynić Twój social blogging jeszcze efektywniejszym. Nie od dziś przecież wiadomo, że najwięcej postów w ciągu dnia zamieszczanych jest w okolicach godzin 9 rano, 12 w południe, 3 popołudniu i 6 wieczór. Pamiętaj też, że poniedziałek to dzień, gdy ludzie starają się na nowo „wgryźć” w pracę i nie poświęcają zbyt wiele czasu na social media, a w piątek myślą już głównie o weekendzie i też nie mają głowy do przeglądania fanpage'ów.

6. Blog jako Twój punkt wyjścia – inaczej niż na Facebooku, LinkedIn, czy Twitterze, to Ty a nie administrator, decydujesz do jakich informacji będą mieć dostęp Twoi klienci. Dlatego to tam wiadomość powinna pojawiać się w pierwszej kolejności, a potem być publikowana w innych mediach społecznościowych. Eksperci radzą również, aby użyć ich jedynie do jej promowania.

7. Linkuj i taguj – łącz swoją stronę firmową, profile w mediach społecznościowych i bloga w jedną, spójną i logiczną całość. Zamieszczając linki i odpowiednie słowa kluczowe pomożesz sobie w pozycjonowaniu.

8. Zaangażowanie naprawdę pomaga – zainteresuj pracowników, a jeśli możesz, to nawet szefa wszystkich szefów Twoim social bloggingiem. Niech widzą Twoje zaangażowanie, trud i starania. To pomoże w budowaniu wspólnej komunikacji, szukaniu nowych rozwiązań i w efekcie w dotarciu do potencjalnych klientów.


…i jeszcze jedno. Zawsze miej na uwadze, do jakiej grupy chcesz trafić, a gdy już jej przedstawiciele zaczną klikać „Lubię to!”, pozwól im uczestniczyć w budowaniu sukcesu Twojej firmy. I niech mają poczucie, że oni także mieli w ten sukces swój wkład!


Źródło: inc.com