Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

SEM jako nowa forma reklamy cyfrowej

SEM jako nowa forma reklamy cyfrowej
2015-06-02

 

Marketing od dawna jest jednym z najbardziej istotnych czynników decydujących o sukcesie i rozwoju biznesu. Obecnie każdy przedsiębiorca, niezależnie od zakresu prowadzonej działalności, ma świadomość rosnącego znaczenia marketingu internetowego. Reklama internetowa, w tym jej szczególna forma jaką jest SEM (search engine marketing) stanowi bowiem bardzo skuteczną formę promocji już przy minimalnych budżetach, co czyni ją dostępną również dla małych firm.

 

 

Dziś już nikt nie zastanawia się czy warto reklamować się w Internecie. Częściej pojawia się pytanie jak robić to skutecznie, by docierać do tysięcy potencjalnych klientów. Internet daje możliwość promowania się na kilka sposobów. Najpopularniejszym wciąż jest display, czyli tak zwana reklama graficzna. W tej kategorii mieszczą się statyczne, animowane czy – błyskawicznie zdobywające popularność - filmowe banery, sponsorowane linki i artykuły, a nawet akcje specjalne, jak konkursy czy ankiety. Drugim popularnym formatem jest SEM, czyli search engine marketing, pozwalający na promowanie się w wynikach wyszukiwania. Według danych IAB AdEx, w pierwszym kwartale 2014 roku marketing w wyszukiwarkach zajmował 37% rynku reklamy online, plasując się zaraz za wciąż najpopularniejszą reklamą graficzną (42%). SEM od wielu lat utrzymuje znaczącą pozycję – 32% w 2011 i 35% w latach 2012-2013. Przy stale rosnącej wartości całego rynku reklamy online odnotowuje również co najmniej dwucyfrową dynamikę wzrostu rok do roku - 20% w 2012 i 11% w 2013 roku. W 2012 roku na SEM wydano 779 mln zł, zaś w 2013 już 861 mln. Marketing w wyszukiwarkach wzrasta w Polsce szybciej, niż cały rynek reklamy online.

 

Znaczenie SEM nie powinno dziwić. Wyszukiwarka stała się podstawowym narzędziem do poruszania się po zasobach Internetu i odnajdywania interesujących informacji. Dzięki niej klienci odnajdują opinie o firmie, trafiają na jej stronę WWW czy do sklepu online. Wystarczy wpisać odpowiednią frazę by po chwili ukazały się setki, jeśli nie tysiące wyników. Wyszukiwarki internetowe, a przede wszystkim najpopularniejsza na świecie Google, otwierają możliwość dotarcia do milionów potencjalnych klientów zainteresowanych konkretnym produktem lub usługą.W sytuacji, gdy aż 77% Polaków ma dostęp do Sieci, marketing w wyszukiwarkach stał się dla firm koniecznością. SEM otwiera możliwość dotarcia oraz zaprezentowania swoich produktów i usług tysiącom czy nawet milionom osób. Z reguły internauci sprawdzają tylko kilka pierwszych wyników wyszukiwania, wierząc, że oznaczają one lepszą ofertę, dlatego odpowiednio wysoki wynik strony lub wykupienie linku sponsorowanego oznacza poprawę jej widoczności dla użytkownika i zwiększenie ruchu, co może bezpośrednio przełożyć się na wzrost sprzedaży i innych akcji pożądanych przez reklamodawcę. Marketing w wyszukiwarkach gwarantuje też, że reklama nie zniknie w natłoku innych i dotrze do konkretnej grupy odbiorców zainteresowanych ofertą. Jest również nieinwazyjną i dyskretną formą – nie narzuca się użytkownikowi, który sam decyduje czy wejść z nią w interakcję. SEM ma też znaczenie wizerunkowe - strony internetowe zajmujące pierwsze miejsca są lepiej postrzegane i budzą większe zaufanie. Odpowiedni wybór fraz kluczowych spowoduje, że internauta, który zobaczy markę w wynikach wyszukiwania dla podobnych fraz zakoduje sobie ją jako najbardziej adekwatną odpowiedź na swoje zapytanie.

 

SEM umożliwia obniżenie kosztów prowadzonej kampanii dzięki optymalizacji działań i dostosowaniu przekazów reklamowych do poszczególnych grup użytkowników. Opłata za pozycjonowanie pobierana jest zazwyczaj za osiągnięcie przez stronę wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe. Rozliczanie za efekty sprawia, że koszt promocji w wyszukiwarkach jest w porównaniu do innych form reklamy stosunkowo niski. Pozwala również na osiągnięcie największego współczynnika konwersji, czyli stosunku liczby pożądanych akcji podjętych przez użytkownika (np. rejestracja w serwisie, wypełnienie formularza kontaktowego, wysłanie zapytania, dokonanie zakupu) do liczby sytuacji, w których mogły być one potencjalnie podjęte.

 

Pozycjonowanie jest działaniem bardzo skutecznym, które może zdecydować o sukcesie firmy, jednak bez względu na to ile włoży się w nie wysiłku, wymaga ono cierpliwości.Decydując się na korzystanie z formy reklamy cyfrowej jaką jest SEM przedsiębiorcy powinni mieć świadomość, że trudno jest znaleźć dobrych pozycjonerów, dlatego prostszym i tańszym rozwiązaniem od zatrudniania własnego specjalisty jest skorzystanie z usług doświadczonej agencji.

 

Autorem wypowiedzi jest Łukasz Iwanek, właściciel firmy Internetica.

 

 

***

Internetica to działająca na polskim rynku od 2007 roku agencja marketingu w wyszukiwarkach. Oprócz standardowych działań w rodzaju pozycjonowania w wynikach organicznych czy prowadzenia kampanii AdWords, oferuje zaawansowane usługi analityczne, takie jak badanie jakości ruchu i konwersji.