Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Rozmiar ma znaczenie – dobierz odpowiedni format zdjęcia

Rozmiar ma znaczenie – dobierz odpowiedni format zdjęcia
2012-09-24

Przy każdej pracy z obrazem, niezależnie czy będzie on przeznaczony do druku, czy tylko do internetu podstawowym założeniem jest dobra jakość zdjęcia. Nie używajmy fotografii niewyraźnych, źle wykadrowanych, niedoświetlonych czy ze zbyt dużą ilością szumów. Natomiast mimo, że od paru ładnych lat żyjemy już w erze cyfryzacji fotografii, kwestie związane z rozdzielczością, właściwym dpi oraz wagą plików
graficznych wciąż potrafią sprawiać kłopoty. Błędy w interpretacji tych wartości oraz nieporozumienia z tego wynikające to problemy, które najczęściej pojawiają się na linii klient – agencja, wydawnictwo czy drukarnia.

 

Bezproblemowy internet

Przy publikowaniu zdjęć w internecie, bez względu na to czy jest to strona internetowa firmy, serwis społecznościowy czy ilustracja do artykułu wartość dpi nie ma większego znaczenia. Każde zdjęcie, które otwieramy w programie graficznym na naszym komputerze, będzie identycznie wyglądać po publikacji w internecie. Dopóki zdjęcie jest w postaci cyfrowej, nie ma znaczenia ilość dpi, ponieważ na monitorze 1 piksel obrazu będzie zawsze odpowiadał wyświetlanemu 1 pikselowi. Dla przykładu, zgodnie z licencją Fotolia rozmiar zdjęć przeznaczonych do wykorzystania onlinenie może przekraczać 1000 x 1000 pikseli. Przy wykorzystaniu fotografii w internecie często
pojawia się inny problem – zdjęcia, których używamy są po prostu za ciężkie. Zbyt ciężkie zdjęcie na naszej stronie internetowej sprawi, że będzie się ona dłużej ładować. W przypadku mobilnych urządzeń, które mają słabszy transfer danych zbyt ciężkie strony będą ładować się bardzo długo, lub nie załadują się wcale. Dlatego też, do projektów internetowych, wybierajmy zdjęcia o dpi 72 i jak najniższej wadze, która zachowa oczekiwaną jakość zdjęcia. Ta sama zasada dotyczy także wszelkich przygotowywanych prezentacji, które zazwyczaj zawierają dużo zdjęć i często przesyłane są drogą mailową. Kłopoty z drukiem Współpracując z wydawnictwami na codzień często jesteśmy proszeni o dosłanie zdjęć o większej wartości dpi, ponieważ te, które wysłaliśmy są zbyt małe. Pamiętajmy, że wszystkie informacje o obrazie znajdziemy klikając na nim prawym przyciskiem myszy i wybierając właściwości, a następnie zakładkę szczegóły.

 

Aby właściwie określić dpi zdjęcia warto pamiętać, że np. obraz o rozdzielczości 300 dpi (czyli takiej, jaka jest wymagana do zdjęć drukowanych w prasie) zawiera – zgodnie z podaną wyżej definicją – 300 punktów danych na każdy cal. Jeżeli ten sam obraz zamienimy
w programie graficznym np. na 96 dpi, to będzie on zawierał już tylko 96 punktów na cal. W tym przypadku są one szerzej rozłożone, zatem jakość zdjęcia przy wyświetlaniu się nie zmieni, ponieważ wciąż będziemy widzieć je tak samo, jednak do druku jest to zdecydowanie
za mało.

 

Duże formaty

O ile dla zdjęć drukowanych w prasie przyjęło się ogólną zasadę aby pliki miały 300 dpi, ponieważ to daje możliwie najlepszą dla oka rozdzielczość po wydrukowaniu na formacie A4 trzymanym w ręce, to z wydrukiem wielkoformatowym sprawa wygląda nieco bardziej
skomplikowanie. Citylighty, billboardy, siatki wielkoformatowe, banery, pylony czy roll-upy to jedne z najpowszechniejszych obecnie form reklamy zewnętrznej. Przygotowując pliki do takich projektów musimy trzymać się nieco innych wytycznych. Przy druku wielkoformatowym przyjmuje się, że dpi zdjęcia nie powinno przekraczać wartości 100. Przy większym dpi, plik przy powiększeniu do rozmiarów nośnika
osiągnąłby ciężar, który mógłby się nie pomieścić na kilku twardych dyskach. Oczywiście taki plik nie nadawałby się do otworzenia w żadnym programie.


Generalna zasada dla druku wielkoformatowego to proporcja 10:1, czyli np. dla powierzchni 50 x 30 m,
przygotowany plik powinien mieć wymiary 5 x 3 m przy zachowaniu 100 dpi.

 

Fotolia, wiodący w Europie bank zdjęć typu microstock, z siedzibą w Nowym Yorku, dostarcza swoje usługi dla klientów 20 krajów i regionów, w 12 różnych językach. Posiadając w swoich zasobach wybór blisko 19 milionów obrazów cyfrowych i klipów wideo, Fotolia oferuje jedną z największych na świecie baz obrazów cyfrowych wysokiej jakości. Ponad 3,5 miliona osób wybiera serwis Fotolia jako
źródło zdjęć, ilustracji, grafik wektorowych i wideo HD royalty-free w przystępnej cenie. Wraz z pojawieniem się Kolekcji Infinite, Fotolia stała się pierwszym ogólnoświatowym microstockiem oferującym obrazy pochodzące od profesjonalnych agencji, jak i artystów niezależnych. Przywództwo serwisu Fotolia w sektorze obrazów cyfrowych jest rozpoznawalne poprzez szeroką współpracę, m.in. z Associated Press.

 

Kontakt dla mediów w Polsce:
Beata Jaroszewska
Dyrektor Operacyjny Fotolia
beata@fotolia.com
Tel. +48 22 389 70 52
Agencja PR:
Karolina Szaflarska
karolina.szaflarska@globalbrand.pl
Tel. + 48 22 253 30 00