Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Rola analityki internetowej w zwiększaniu konwersji w serwisie

Rola analityki internetowej w zwiększaniu konwersji w serwisie
2021-12-02


Użyteczność stron internetowych czy aplikacji to możliwość szybkiego i łatwego znalezienia poszukiwanych informacji, produktów czy usług. Aby sprawdzić, czy serwis spełnia oczekiwania klienta warto zastanowić się nad przeprowadzeniem analizy UX. Czym jest i jak przebiega audyt użyteczności strony?

 

Co to jest UX i dlaczego warto go zbadać?

Termin użyteczność to inaczej user experience (ang. doświadczenie użytkownika) – oznacza to m.in. wrażenia użytkowników podczas korzystania ze strony internetowej. Aby dowiedzieć się, czy UX serwisu jest optymalny – warto przeprowadzić audyt, czyli analizę jakości strony. To pomoże zweryfikować, czy właściciel strony realizuje założone cele i czy oczekiwania użytkownika są spełnione. Badania UX ułatwiają odnalezienie problemów i pokazują wymagające poprawy elementy witryny.

 

Audyt UX – jak przebiega proces analizy użyteczności?

Analityka internetowa UX przeprowadzana jest przez specjalistów, korzystających z konkretnych i sprawdzonych metod analizy danych zachowań użytkowników w statystykach strony. Audyt UX serwisu składa się z:

 

Szczegółowej analizy eksperckiej

Analiza ekspercka opiera się na wstępnej analizie heurystycznej oraz analizie poznawczej. Pierwszy etap to kontrola budowy witryny internetowej, która pomaga ustalić poprawność jej wykonania oraz zlokalizować błędy. Drugi – sprawdza scenariusze zachowań użytkowników. Zadaniem eksperta jest podjęcie akcji na stronie i wyszukanie ewentualnych trudności w obsłudze.

Analizy zachowań użytkowników w serwisie

Jeśli witryna jest już dostępna klientom i generuje ruch – analizę strony można zbadać pod kątem zachowań użytkowników. Dane, które należy zbierać codziennie, dostarczają informacje o konkretnych kliknięciach, fragmentach pomijanych na witrynie, czasie wyświetlania elementów serwisu etc.

 

Badania użyteczności treści, grafik, elementów nawigacji

CX (ang. content experience) to analiza treści, która pozwala sprawdzić, czy teksty zawarte na stronie są dla klienta wyczerpujące i zachęcają do zakupów, a także czy przeglądający widzi grafiki lub umieszczone na witrynie nagrania wideo.

 

Testy A/B

Testy A/B umożliwiają sprawdzenie skuteczności rozwiązań, które zostały zaproponowane w celu poprawy jakości UX. Polegają na wyświetlaniu części użytkownikom jednej wersji strony, a innym – drugiej. To pozwoli sprawdzić, który wariant zakończy się większą konwersją.

 

Badanie użyteczności stron internetowych – narzędzia

Audyt użyteczności przeprowadzany jest przy użyciu określonych, sprawdzonych narzędzi:

  • testy moderowane – testy użyteczności strony zgodnie z ustalonymi wcześniej scenariuszami. Pozwalają sprawdzić sposób poruszania się po serwisie, napotkane trudności i problemy. Testy odbywają się przy udziale moderatora,
  • testy niemoderowane – badania bez udziału moderatora. Pozwalają śledzić etapy poruszania się po stronie, z zastosowaniem narzędzi nagrywających pulpit lub kamer kontrolujących mimikę użytkowników,
  • eye tracking i mapy ciepła - analiza ruchu gałek ocznych umożliwia poznanie zachowań użytkowników, którzy wykonują poszczególne czynności nieświadomie. Dodatkową informację stanowi scroll tracking(przewijanie podstron), click tracking (kliknięcia myszką na elementy strony), attention tracking (elementy przyciągające uwagę). Dzięki tym badaniom możliwe jest stworzenie mapy ciepła,
  • card sorting – sprawdzenie postrzegania elementów na stronie przez użytkowników,
  • paper prototyping – tworzenie makiet interfejsu strony internetowej w wersji papierowej, która ma pomóc w odnalezieniu prawdopodobnych problemów,
  • badania ankietowe – zapoznanie się z opinią ankietowanych poprzez kwestionariusz, który mają wypełnić użytkownicy. Zawarte w nim pytania dotyczą łatwości nawigowania, intuicyjności witryny, etc.

 

Poprawa użyteczności strony internetowej wpływa na funkcjonalność, łatwość w obsłudze. To z kolei przyczyni się do wzrostu współczynnika konwersji, a przede wszystkim – pomoże zbudować pozytywny obraz marki.