Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Reklamy w gwiazdorskiej obsadzie

Reklamy w gwiazdorskiej obsadzie
2011-04-21

Potrafią sprzedać nam wszystko, zarówno rzeczy pospolite jak i luksusowe, od usług bankowych, czy kosmetyków, poprzez napoje, ubrania, telefony komórkowe i karty kredytowe aż po  samochody. Ale reklama z gwiazdą w roli głównej to nie boom ostatnich lat - to pomysł równie stary, co samo kino.


Pierwszą znana aktorka w świecie reklamy to pochodząca z Anglii Lillie Langtry. Córka duchownego za radą słynnej Sarah Bernhardt zaczęła występować na scenie. Debiut w 1881 roku w Londynie błyskawicznie przyniósł sukces, także w Stanach Zjednoczonych. Była kochanką księcia Alberta Edwarda, przyszłego króla Edwarda VII. To właśnie ona była wzorem dla  stworzonej przez Arthura Conana Doyle'a Irene Adler – jedynej kobiety, która zauroczyła Sherlocka Holmesa. Wielbiciele, z powodu miejsca urodzenia, to jest wyspy Jersey,  nazywali ją "Jersey Lily".

 

Langtry słynęła z pięknej cery, co postanowił wykorzystać Thomas A. Barratt, producent mydła Pears, który zwykł mawiać: "Nawet głupiec może zrobić mydło, ale tylko mądry potrafi je sprzedać". W 1882 roku wynajął Langtry do promowania jego wyrobów. W angielskiej prasie pojawiła się reklama z podobizną aktorki i  podpisem – rzekomo wypowiedzią Langtry: "Odkąd wypróbowałam mydło Pears, nie używam żadnych innych". Sprzedaż mydła znacząco skoczyła.

 

Pomysł wykorzystywania w reklamach znanych osób szybko się przyjął. Były to nie tylko popularne aktorki, ale także pisarze, członkowie rodzin królewskich, a nawet papieże. Rumuńska królowa Maria udzielała się w reklamach kremów do twarzy Pond’s, a portret Leona XIII  wykorzystano w reklamie wina Mariani. Czasami sami zainteresowani nie mieli pojęcia, że coś reklamują. Na przykład nazwisko Marka Twaina było chętnie wykorzystywane przez producentów cygar, czywiście bez jego zgody.


Wkrótce zaczęto dostrzegać możliwości kina, które szybko odkryło swój promocyjny potencjał. Na tym polu przodowało oczywiście Hollywood. Gwiazda kina niemego Mary Pickford promowała własne kosmetyki. Gloria Swanson - kapelusze Marthe Regnier. Marion Davies - gumę do żucia Adams California Fruit. A komik Fatty Arbuckle stał się w 1905 roku "twarzą" papierosów Murad. Był też jednym z pionierów product placementu w kinie.


Początkowo udział w kampaniach promocyjnych, czy tzw. endorsement (poparcie) nie był przez sławy traktowany jako sposób na zarobek. Lillie Langtry za reklamę mydeł Pears dostała tylko tyle, ile... ważyła – zapłacono jej funta za każdy funt wagi. Źródła historyczne dyskretnie nie podają, ile Langtry ważyła, ale była osobą szczupłą, więc jej gaża z pewnością nie przekroczyła 60 funtów. Max Factor płacił gwiazdom symbolicznego dolara za ich "poparcie" dla swoich kosmetyków. A reklamowały go takie sławy, jak Gloria Swanson, Mary Pickford, Pola Negri czy Jean Harlow. W zamian gwiazdy mogły liczyć na darmowe, niejednokrotnie przygotowywane specjalnie dla nich, kosmetyki.

 

Źródło: film.onet.pl