Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Reklama małej firmy – 5 najczęstszych błędów

Reklama małej firmy – 5 najczęstszych błędów
2018-04-06


Każdy, kto daleko zaszedł, co najmniej kilka razy się potknął. Jeśli nie chcesz natknąć się na te same przeszkody – poznaj je i dowiedz się, z jaką łatwością możesz je ominąć. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas reklamowania małej firmy – przeczytaj, poznaj i zapomnij.

1. Działanie bez strategii

Prowadzenie działań reklamowych bez strategii jest jak próba prowadzenia auta bez paliwa. Dobrze przemyślana strategia jest podstawą, na której powinny być oparte wszystkie decyzje biznesowe, marketingowe i reklamowe. Reklama małej firmy owszem jest skuteczna, ale tylko wtedy, gdy jest oparta na przemyślanym planie rozwoju.

Wiele małych firm uznaje, że strategia przydaje się jedynie większym graczom – a w ich przypadku jest jedynie stratą czasu i energii. Tymczasem plan działania jest absolutnym fundamentem sukcesu i filarem mądrze zarządzanej firmy. Zanim więc podejmiesz jakiekolwiek działanie reklamowe małej firmy – zainwestuj w dobry research, poznaj konkurencję, sytuację rynkową – a dopiero potem ustal konkretny plan gry.

Dzięki strategii można spojrzeć na biznes z odpowiedniej perspektywy – i zamiast widzieć jasny lub ciemny kwadracik – zobaczymy całą szachownicę.

2. Reklama nastawiona na szybki zysk firmy

Reklama małej firmy oczywiście jest narzędziem pozwalającym zwiększyć zysk – jednak nie powinno być to osiągane za wszelką cenę i kosztem długoterminowych relacji. Krzykliwe i przaśne przekazy być może przyniosą chwilowy buzz, jednak prawdopodobnie nie pozwolą zyskać stałych klientów. Jeśli firma nie realizuje przemyślanej strategii  – na krótkim piku prawdopodobnie się skończy. Zanim więc wydamy mięsistą kwotę na reklamę firmy, lepiej zastanowić się, czy nie lepiej przeznaczyć ją na inwestowanie w jakość produktów i obsługi klienta. Na dopasowane kampanie reklamowe jeszcze przyjdzie czas.

Pozycję na rynku buduje się latami – i tylko ta oparta na solidnej podstawie przetrwa różne zawirowania na rynku. Reklama firmy powinna być wsparciem dopracowanego produktu lub usługi – a nie fantomem jakości. Nie od dziś wiadomo, że pozytywny wizerunek firmy buduje się latami, a można go zrujnować w kilka sekund.

3. Zbyt krzykliwa reklama małej firmy

Zamiast agresywnej reklamy, lepiej rozważyć bardziej subtelną i długofalową formę promocji. Coraz bardziej doceniana jest moc dobrego content marketingu. Jego sekret tkwi w rzetelnej treści, która odpowiada na realne potrzeby klientów. Dobrze prowadzone działania CM mogą przesądzić o sukcesie zarówno dużej, jak i małej firmy. Nie są to jednak działania dające natychmiastowy zysk – jest to raczej proces tworzenia, poznawania i zaspokajania potrzeb klientów. Od content marketingu jest już tylko krok do inbound marketingu – czyli treści, dzięki którym to sam klient nas szuka (i znajduje). Inbound marketing pozwala małej firmie poznać i wyprzedzić oczekiwania klienta – dając mu to, czego właśnie oczekuje.

4. Reklama niedopasowana do odbiorców

Zwykle przychodzi ten czas, gdy mała firma postanawia zainwestować w pierwszą kampanię reklamową. Zwykle wiąże się to ze sporymi kosztami i komunikacją na wielu kanałach. Częstym błędem jest skupienie na detalach z pominięciem samej istoty kampanii – czyli samych odbiorców. Zanim zaczniemy planować kampanię, warto poświęcić wiele czasu i energii na dokładne zbadanie grupy docelowej. Unikajmy błędu, jakim jest kierowanie komunikatu do wszystkich (wiadomo, że wówczas tak naprawdę nie trafi do nikogo). Zamiast próbować przekonać wszystkich – lepiej postawić na komunikację do ściśle określonej grupy. Dokładnie ją zbadajmy, poznajmy i opiszmy – bo dopiero wtedy można na poważnie myśleć o reklamie swojej firmy. Bez tych działań nie warto wydać nawet złotówki na reklamę, bo będzie ona po prostu nieskuteczna.

5. Brak odpowiednich materiałów reklamowych

Małe firmy często lekceważą moc materiałów drukowanych. Wielokrotnym błędem jest stawianie na ilość, nie zaś na jakość. Tymczasem 100 dobrze zaprojektowanych wizytówek lub ulotek – jest warte więcej niż tysiące niedbałych świstków. Zamiast tworzyć materiały na domowej drukarce bez wsparcia profesjonalnych grafików – warto nieco dopłacić, by otrzymać b. profesjonalne i dopracowane wydruki. Nie bez znaczenia jest też jakość druku i papieru oraz odpowiednio dopasowane zdjęcia i treść. Dzięki profesjonalnym materiałom reklamowym mała firma może konsekwentnie budować pozytywny wizerunek. A reklama małej firmy? Ta powinna być zwieńczeniem działań strategiczno-marketingowych – efektowną wisienką na biznesowym torcie.