Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Projektujemy logo

Projektujemy logo
2013-08-14

Wielu klientów uważa, że zaprojektowanie logo, to 5 minut roboty. Ot, wystarczy usiąść, wziąć kawałek kartki i ołówek i machnąć kilka kresek. Patrząc na wiele bardzo dobrych i znanych na całym świecie znaczków, można by właśnie takie wrażenie odnieść. Nic bardziej mylnego! Do tego prostego znaku dochodzi się tygodniami, czasami miesiącami. Każdy potrafi teraz wziąć i odrysować z pamięci (tak, odrysować a nie narysować) logo NIKE czy PEPSI. A czy każdy potrafiłby je wymyślić? Poniżej kilka kroków jakie wykonujemy podczas projektowania logo dla naszych klientów, przy czym krok drugi i trzeci zajmuje jakieś 90% całkowitego czasu przeznaczonego na zlecenie.

1. Wywiad. Jeśli Klient nie ma przygotowanego briefu, dokładnie przepytujemy go o zakres działalności, grupę docelową Klientów, czasami ulubiony kolor itp. Bywa, że Klient ma już jakąś wstępną wizję, lepiej więc od razu ją poznać, niż robić setki projektów z nadzieją, że się utrafi.

2. Bazgroły. Najwięcej czasu zajmuje burza mózgów, setki wstępnych projektów i stos zarysowanych kartek. To, że ostateczne logo wygląda prosto, to nie znaczy, że jego wymyślenie zajęło nam 5 minut. Do czytelnej prostoty droga jest długa i kręta. Dajemy upust fantazji i rysujemy wszytko co się nam kojarzy z tematem. Po wielu dniach pracy mamy już wystarczająco dużo materiału do dalszej pracy.

3. Selekcja i wektoryzacja. Większość projektów powędruje do kosza. Cały czas mamy na uwadze prosty i jasny przekaz a także czytelność w każdym medium: ulotka, faks, nadruk na długopisie, haft na czapce. Wyrzucamy zbędne elementy. Kilka najlepszych pomysłów skanujemy i przerysowujemy w programie do grafiki wektorowej. Sprawdzamy czy logo równie dobrze wygląda na ciemnym tle, w skali szarości lub czarno-białe. Nigdy nie wiadomo, gdzie będzie użyte.

4. Konfrontacja. Projekty przedstawiamy Klientowi. Zazwyczaj na tym etapie ma już swojego faworyta, który jednak często wymaga dopieszczenia. W cenie logo mamy zawsze dwie korekty zbiorcze, po których przedstawiamy kilka wariacji, dzięki czemu Klient ma możliwość wyboru najbardziej odpowiadającej mu wersji.

5. Kolorystyka. Dobre logo powinno mieć nie więcej niż 2-3 kolory. W wersjach do internetu można dodać jakiś prosty efekt wypukłości lub gradientu, jednak w formie podstawowej jest to niedopuszczalne. W wielu technologiach takich efektów nie da się uzyskać albo logo stanie się zupełnie nieczytelne.

6. Finalizacja projektu. Przygotowujemy różne wersje kolorystyczne: RGB, CMYK, Pantone, skala szarości, czarno-białe i przygotowujemy dla Klienta następujące pliki:

  • AI - jest to podstawowy plik wektorowy, który można dowolnie używać przy następnych projektach.
  • PDF - to dokument opisujący logo, i użyte kolory.
  • WMF pozwala na sadzenie logo w dokumentach MS-Office.

 

Na życzenie Klienta przygotowujemy również Księgę Identyfikacji Wizualnej, zawierającą dokładny opis budowy znaku, zasady użycia, projekty akcydensów itp.

Andrzej Kidaj
andrzej@ad3.eu
http://ad3.eu