Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Po raz trzeci potwierdzona skuteczność

Po raz trzeci potwierdzona skuteczność
2014-06-25

Polska Izba Artykułów Promocyjnych zakończyła III etap badania „ Postrzegania upominków reklamowych, jako nośnika reklamy.” Pierwsze badanie przeprowadzone przez PIAP miało miejsce w 2010 roku, kolejne na przełomie 2012/2013 roku, obecnie PIAP prezentuje wyniki III etapu badania. Głównym celem badania PIAP jest dostarczenie  informacji na temat postrzegania artykułów promocyjnych. Analizując wyniki  wszystkich trzech etapów badania PIAP można zauważyć pewną tendencję respondentów, stanowiącą optymistyczną prognozę dla branży artykułów promocyjnych.

Wyniki badania są cennym źródłem informacji  nie tylko dla  całej branży, ale również dla osób decydujących o budżetach reklamowych. Kolejny raz potwierdzono skuteczność upominków reklamowych - wyniki badania PIAP pokazały, iż 81,25% marketerów uważa artykuły promocyjne za skuteczny nośnik reklamy. Podobny wynik odnotowano w poprzednich latach. Można zatem śmiało uznać, iż gadżet, upominek reklamowy jest ważnym, efektywnym kosztowo, docenianym przez marketerów narzędziem BTL.

 

Badanie skierowane było do klientów końcowych przede wszystkim dyrektorów działów marketingu, osób decyzyjnych, odpowiedzialnych za budżety reklamowe zarówno dużych korporacji jak i małych i średnich przedsiębiorstw. W badaniu udział wzięło 384 respondentów.

 

81,25% ankietowanych uważa upominki reklamowe za skuteczny nośnik reklamy a 83,87% dokonuje zakupów tych artykułów  w celu kształtowania wizerunku swojej firmy. Respondenci uznali, iż przy wyborze upominków reklamowych kierują się w pierwszej kolejności ceną. Równie ważną rolę odgrywa jakość, wygląd i funkcjonalność gadżetu. W ubiegłym roku respondenci uznali, iż w pierwszej kolejności zwracają uwagę na jakość upominku reklamowego. Można więc zatem uznać, iż zarówno cena jak i jakość odgrywają znaczącą rolę przy wyborze artykułów reklamowych.

 

Ankietowani uznali, że najczęściej dokonują zakupów: artykułów biurowych, kalendarzy, materiałów drukowanych, ulotek i folderów oraz artykułów piśmienniczych. Na rynku pojawia się również tendencja w kierunku upominków luksusowych oraz nietypowych produkowanych na specjalne zamówienie klienta. Klienci zwracają uwagę na walory użytkowe danego produktu.

 

Do zakupu artykułów promocyjnych skłaniają ankietowanych głównie: okres świąt, chęć obdarowania swoich kontrahentów, udział w targach oraz organizacja eventów. Upominki używane są najczęściej jako prezenty dla kontrahentów, w akcjach promocyjnych oraz we wsparciu sprzedaży bezpośredniej.

Respondenci udzielili odpowiedzi na pytanie dotyczące możliwości wyboru upominku reklamowego wedle kryterium miejsca jego pochodzenia. Aż 57,14% ankietowanych wybrałoby produkt polski, gdyby miało taką możliwość, dla 38,1% respondentów miejsce pochodzenia gadżetu nie ma  większego znaczenia.

 

Kto nie lubi dostawać prezentów? To doświadczenie jest chyba głęboko zakorzenione w dzieciństwie, w oczekiwaniu na święta i na prezenty pod choinką. A może leży to w naszej naturze, by okazywać sobie wdzięczność i zainteresowanie poprzez podarunki. Może jest to również pradawny archetyp dzielenia się swoimi dobrami, by zwiększyć szanse przetrwania całego stada… Nie trzeba prowadzić badań, by wiedzieć że nasze dzieci i nasi kontrahenci czekają na prezenty zawsze, a w szczególności przed świętami. W obdarowywaniu się prezentami jeszcze jedna rzecz jest ważna: prezent uruchamia zasadę wzajemności i w ten sposób zacieśniają się relacje społeczne, a w naszym przypadku relacje biznesowe, przez co kontrahent symbolicznie wchodzi w obszar zarezerwowany dla naszych bliskich. W kręgu osób bliskich łatwiej zbudować zaufanie, tutaj mam na myśli zaufanie do produktu czy marki- mówi Tomasz Chwiłowicz Prezes Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych.

 

Badanie PIAP zostało przeprowadzone w okresie marzec-maj 2014 za pośrednictwem systemu ankietowego paxonta.com.

WYNIKI BADANIA PIAP 2014