Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Outdoor – tania i skuteczna forma reklamy

Outdoor – tania i skuteczna forma reklamy
2012-06-01

Jak podnieść sprzedaż o 30 proc. a przy tym nie nadwyrężyć kieszeni?

Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej w 2011 roku na reklamę out-of-home (OOH) w Polsce przeznaczono prawie 600 mln PLN. 20 proc. z tej sumy zapewniły sieci handlowe, hipermarkety i galerie. Coraz popularniejsza staje się reklama DOOH, czyli digital-out-of -home, w skład której wchodzą m.in. telebimy LED.

Skąd taka popularność?
Projekt reklamy wielkoformatowej kosztuje ok. 400 PLN, cena druku standardowego billboardu o wymiarach 5.04 m x 2,38 m to koszt rzędu 150 PLN. Za montaż należy doliczyć jeszcze 50 PLN. Wydruk i projekt billboardu wraz z montażem kosztują zatem ok. 600 PLN a cena ta nie uwzględnia jeszcze stawki dzierżawy billboardu. Dla porównania projekt spotu reklamowego na telebimie w postaci prostej animacji to koszt rzędu 200 PLN, a miesięczną emisję spotu 15 sekundowego, emitowanego co 8 min. można kupić już za 600 PLN.

Zakładając, że klient chce wymienić reklamę cztery razy w ciągu miesiąca, za projekt i druk reklamy tradycyjnej oraz montaż nowego projektu będzie musiał zapłacić ok. 2500 PLN (kwota ciągle bez uwzględnienia kosztów dzierżawy billboardu). W przypadku reklamy elektronicznej na telebimie LED koszt ten wyniesie zaledwie 1400 PLN miesięcznie. Co więcej, kwota ta zawiera już opłatę za emisję reklamy.

- Spoty reklamowe umieszcza się na telebimie w trybie on-line, za pomocą systemu zarządzania ekranem, przez co reklamodawca nie ponosi dodatkowych kosztów związanych z podmianą spotu, na nowy – przekonuje Szymon Świtilnik, media manager w firmie Medas-Media. - Pozwala to na sporą oszczędność nie tylko pieniędzy, ale także czasu. W konsekwencji reklama na telebimie gwarantuje odbiorcom bieżącą informację.

Projekt to podstawa
Reklama outdoorowa dociera do bardzo szerokiej grupy potencjalnych klientów a przy tym poprzez odpowiedni dobór lokalizacji nośnika pozwala trafić w grupę docelową reklamowanego produktu. Aby zwrócić uwagę klienta na reklamę, należy zadbać o dobry layout projektu. Layout powinien być przejrzysty, oryginalny i przyciągać wzrok użytkowników.

- Na rynku reklamy outdoorowej wciąż jednak zdarzają się adaptacje layoutów: prasowych w przypadku outdooru tradycyjnego czy spotów telewizyjnych na potrzeby outdooru cyfrowego. Takie działania minimalizują koszt produkcji nowej kreacji, jednak nie zawsze są uzasadnione i w dłuższej perspektywie niekoniecznie opłacalne – mówi Szymon Świtilnik, media manager w firmie Medas-Media.

Efektywna technologia
Raport przygotowany przez CAM Media dotyczący sytuacji na rynku reklamy wielkoformatowej w I kwartale 2012 roku wskazuje, że jej wartość wyniosła 20,64 mln zł. W porównaniu z tym samym okresem w ubiegłym roku oznacza to wzrost o 4,7 proc. Rosnąca popularność outdooru może wynikać z jego atrakcyjnej ceny, ale także skuteczności. Dzięki temu spora część firm decyduje się przenieść część swoich budżetów reklamowych z innych mediów.

Z analizy przygotowanej przez dom mediowy Starlink dowiedzieć się można, że wydatki na reklamę w magazynach i dziennikach w porównaniu do I kwartału zeszłego roku zmniejszyły się o odpowiednio 15,4 proc. i 19,5 proc.. Telewizyjny budżet reklamowy także zmalał o 1,9 proc. w stosunku do ubiegłorocznego wyniku.

-  Rozwój outdooru można przypisać zmianie stylu życia Polaków, którzy coraz więcej czasu spędzają na zewnątrz, poza domem – uważa Szymon Świtilnik. - Telebimy skupiają na sobie uwagę, pozwalają prezentować najświeższe wiadomości a przy tym ich użycie wcale nie jest drogie – kończy.

Na Zachodzie istnieją już dokładne dane mówiące o efektach reklamy outdoorowej. Badania przeprowadzone w centrum handlowym im. Roosevelta w Nowym Jorku wykazały, że gdy w witrynach sklepowych umieszczono telebimy, na których emitowano reklamy, w ciągu 7 tygodni sprzedaż w sklepach wzrosła aż o 30 proc. w stosunku do sklepów ze zwykłymi reklamami (posterami).

 

Źródło: Medas-Media