Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Odwzorowanie kolorów w reklamie

Odwzorowanie kolorów w reklamie
2013-12-09

Fioletowe bombki na świątecznej choince w salonie T-mobile. Teoretycznie nic dziwnego, ale choinka wygląda jakby żywcem zabrana z salonu konkurencyjnej sieci Play. To obraz prawdziwy z jednego z wrocławskich salonów sprzedaży. Przykład, który dobitnie pokazuje, że odwzorowanie koloru w reklamie ma ogromne znaczenie.

 

System identyfikacji wizualnej to podstawa budowania każdej marki.

 

            Każda marka chcąca być rozpoznawana musi zacząć budowanie swojego wizerunku od spójnego i pełnego systemu identyfikacji wizualnej. System ten opiera się na obrazie, który buduje styl, emocjonalność i charakter marki. To podstawowe elementy identyfikujące firmę. Tworzy go znak, kolorystyka i liternictwo. Całość tych elementów musi być konsekwentnie stosowana na różnych nośnikach reklamowych. Te założenia dotyczące corporate identity zbudowane zostały w oparciu o podstawowe przekonanie, że znak, graficzny wyróżnik, jest lepiej zapamiętywany niż opisy i słowo pisane. Budowanie CI jest integralną częścią realizowanej strategii każdej firmy. Pozwala na stworzenie silnego obrazu przedsiębiorstwa, jego dobrej kondycji, pozycji na rynku oraz prestiżu. Utrwala w sposób trwały wizerunek firmy i jej produkty. Umożliwia rozpoznawalność. Ułatwia wprowadzenie nowych produktów. A nawet ma pozytywny wpływ na pracowników firmy.

 

Kolory telefonii komórkowych w Polsce.

 

            Logotypy, znaki graficzne największych sieci komórkowych w Polsce odróżniają się dobitnie kolorami. Chyba nigdzie bardziej niż w tej branży, kolor to podstawowy wyróżnik konkurujących marek. Mamy zielony Plus, pomarańczowe Orange, różowy T mobile i filetowe Play. Tutaj jednak należy się zatrzymać. Podstawowym celem tworzenia identyfikacji wizualnej marki jest ścisłe określenie kolorystyki. Wybór koloru dla marki to spore przedsięwzięcie. W świecie reklamy i designu istnieje sporo, dobrze usystematyzowanych psychologicznie teorii barw. Z drugiej strony mamy problem późniejszego odwzorowania kolorystycznego w praktyce. Pomarańczowy marki Orange to nie, pierwszy, przypadkowy pomarańczowy. To ściśle określony kolor na podstawie wzornika PANTONE, CMYK i przełożonych na inne wzorniki np. RAL stosowany choćby przy lakierowaniu elementów kasetonu i oznakowania zewnętrznego.

 

Fioletowy – czyli jaki.

 

            Cyklamen, fuksja, indygo, jagodowy, karminowy, żelazowy, eozyna a nawet biskupi – to niektóre określenia, które mogą być zrozumiane jak fiolet. W druku nie ma miejsca na dowolność i zgadywanie „co autor miał na myśli”. Każda marka na przestrzeni swojego istnienia a wręcz na przestrzeni, każdej akcji marketingowej, tworzy bardzo różne nośniki reklamowe. Produkty marki stoją w miejscach sprzedaży na oznakowanych logotypem i layoutem marketingowym regałach produktowych. Salony oznakowane są kasetonem z logotypem. Wnętrze salonu również urządzone jest w zgodzie z kolorystyką CI. Każda marka realizuje różne gadżety firmowe, musi opakować swoje produkty, drukuje wizytówki, billboardy, banery. Za każdym razem należy dokładnie odwzorować kolor marki. Każdy z tych nośników to inne materiały o innych właściwościach drukowane różnymi technologiami. Od papieru po stal i od offsetu po druk laserowy. Ważne, aby fioletowy kolor na wizytówce sprzedawcy w salonie Play był identyczny jak fioletowy na miejskim billboardzie z Kubą Wojewódzkim reklamującym tę markę.

 

Odwzorowanie koloru w praktyce.

 

            Każdy grafik doskonale wie, że kolory oglądane na monitorze, nie przekładają się w prosty sposób na kolory wydrukowane. Dodatkowo, każdy program do grafiki ma swój system zarządzania kolorem. Plik do druku musi być odpowiednio przygotowany. Następnie aby odpowiednio dobrać kolor podczas druku, należy wykonać proofa cyfrowego. To próbka kolorystyczna, będąca dla drukarza maksymalnie zbliżonym odwzorowaniem żądanego koloru. Podczas realizacji tego odwzorowania, ważne jest określenie podłoża, na którym docelowy wydruk ma zostać wykonywany. Dodatkowo kolor należy ocenić przy odpowiednim świetle. Inaczej będzie wyglądał w biurowych jarzeniówkach, inaczej w świetle dziennym. Niektóre firmy wykonujące proof posiadają odpowiednie certyfikaty potwierdzające jakość systemu proofingowego. Czasem przy zastosowaniu nowego loyoutu można wykonać wydruk bez posiadania proof stosują się do wytycznych i wskazań z wzorników. Kolor musi być konsekwentnie taki sam dla danej marki, bowiem mocno jest rozpoznawany przez klientów. Kolor marki gości w świadomości, a może nawet podświadomości, bardziej niż znak, logo czy nazwa firmy.

Więcej o przygotowaniu materiałów do druku i dobrym odwzorowaniu kolorów możesz poczytać na stronie Centrum Produkcji Reklamowej - www.cpr.pl