Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

O pozycjonowaniu #6

O pozycjonowaniu #6
2013-10-01

Linkowanie

Jest to temat rzeka. Napisano o tym morze słów, zadrukowano setki kartek. Podsumujmy więc zebraną tu i ówdzie wiedzę:

  • Ważniejsza od ilości jest jakość linków prowadzących na naszą stronę. Jeden dobry link jest więcej warty niż setka marnych. Dobry link to taki, który znajduje się na popularnym serwisie, często odwiedzanym i trzymającym wysoki poziom merytoryczny. Najlepiej, żeby był o podobnej tematyce jak nasza. Ponadto link na głównej stronie takiego serwisu jest dużo więcej wart niż znajdujący się na jakiejś podstronie, zwłaszcza w linkowni. Co więcej, im wyżej na stronie znajduje się link, tym większa jest jego wartość o czym już wspominałem.
  • Istotna jest też ilość linków na danej stronie. Jeśli jest to serwis nastawiony głównie na wymianę linków (np. katalog stron) to wartość tych linków nie jest zbyt wielka. Im mniej konkurencyjnych linków tym lepiej. Nie znaczy to, żebyśmy nie dodawali swojej strony do katalogów. Ale wykażmy się umiarem i rozsądkiem. Niech to będzie katalog branżowy a śmietnik z odnośnikami gdzie tylko się da. Na taki nie tylko nikt nie zagląda to i wyszukiwarki omijają go z daleka.
  • Słowa kluczowe w linku (czy to nazwie linku czy to opisie grafiki). Sprawa tak samo ważna jak słowa kluczowe naszego serwisu, może nawet ważniejsza.
  • Nie tylko strona główna. Linkujmy także do konkretnych podstron serwisu, nawet jeśli są to strony czasowe (np. konkurs). Chodzi o to, żeby było dużo różnych punktów wejścia do serwisu, nie tylko przez stronę główną. W przypadku blogów jest to proste, na grupach dyskusyjnych można swoją wypowiedź podeprzeć konkretnym wpisem.
  • Słyszałem kiedyś, że pozycję strony poprawia także linkowanie w drugą stronę. To znaczy my zamieszczamy link do strony o wysokiej pozycji i podnosi się pozycja tamtej oraz w pewnym stopniu naszej strony. Na ile jest to prawdą - trudno powiedzieć - Google dosyć często zmienia algorytm swojej wyszukiwarki i chyba nie mam osoby, która by wiedziała, jak on naprawdę działa. Niemnie co nam szkodzi podlinkować jakiś popularny serwis o podobnej tematyce jak nasza? Nawet niech to będzie w treści jakiegoś artykułu. Można np. linkować niektóre trudniejsze słowa do wikipedii.
  • Poza linkami zewnętrznymi, istotne są też linki wewnętrzne. A więc nie tylko w menu głównym, ale także w treści linkujmy inne podstrony naszego serwisu np. odwołanie do innego artykułu w blogu. Najlepiej linkujmy frazy kluczowe wpisu do podstron, gdzie jest ona dokładniej opisana.

Co jeszcze? Umiar, umiar, umiar. Linki (czy to do katalogów czy innych miejsc) dodawajmy sukcesywnie, po kilka tygodniowo. Google ma dużo mechanizmów potrafiących wykryć dodanie setki linków w ciągu kilku dni. Znajomy kiedyś przesadził i dostał ładnego, długotrwałego bana, o czym też już pisałem.

Andrzej Kidaj
andrzej@ad3.eu
http://ad3.eu