Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

O pozycjonowaniu #4

O pozycjonowaniu #4
2013-09-18

Przyjazna treść

Wyszukiwarek jest w internecie sporo i chociaż mają różne silniki, to wszystkie działają w bardzo podobny sposób. Różnice tkwią w szczegółach, na których poznanie nie mamy co liczyć - algorytmy objęte są równie ścisłą tajemnicą co receptura coca-coli. Niemniej wiemy, jakie elementy są istotne, ponieważ inaczej praca pozycjonerów nie miałaby sensu.

Adres domeny czyli to, co wpisujemy w pasku adresu. Jego wybór nie jest taki prosty - trzeba pogodzić długość nazwy i jej sens. Z jednej strony krótka nazwa jest łatwa do zapamiętania, z drugiej akronimy nie dadzą wyszukiwarkom informacji o treści serwisu. No i większość krótkich adresów jest już dawno pozajmowana.

Przyjazne linki czyli nazwy podstron. Odkąd internet stał się codziennością, strony statyczne (czyste pliki HTML) odeszły praktycznie w niebyt. Języki działające po stronie serwera (np. PHP) zdobyły dużą popularność i strony są generowane dynamicznie wg odpowiedniego wzorca. Wiele serwisów jednak adresuje podstrony w sposób kryptograficzny np. index.php?page=kontakt&id=12345. Podwójny błąd. Po pierwsze taki zapis nic nie mówi wyszukiwarkom, po drugie bardzo często jest to potencjalnym źródłem ataków hackerów, jeśli programista zapomniał o zabezpieczeniu odczytywanych zmiennych. Dużo lepszym linkiem jest np. http://ad3.eu/oferta.html który jest odpowiednio przekształcany na ten zrozumiały dla PHP. A i wyszukiwarki przychylniej na to patrzą.

Tytuł strony czyli to, co jest wyświetlane na belce tytułowej przeglądarki. Tutaj dobrze jest połączyć tytuł podstrony z tytułem serwisu, przy czym zdania są podzielone co do kolejności. Jedni twierdzą, że powinna być najpierw nazwa serwisu a potem nazwa podstrony, co jest logiczniejsze dla użytkowników. Inni uważają, że wręcz odwrotnie, co jest przyjaźniejsze dla wyszukiwarek - to co jest pierwsze, ma dla nich większą wartość. W każdym razie istotne jest, żeby tytuł był różny dla różnych podstron serwisu. Większość systemów zarządzania treścią generuje tytuł automatycznie np. Alib CyMeS, więc możemy założyć, że robi to dobrze.

Słowa kluczowe (keywords) i opis strony (description). Google w zasadzie ignoruje te parametry (description używa jedynie do wyświetlenia opisu w wynikach wyszukiwania), ale inne wyszukiwarki mogą z tego korzystać. Nie zaszkodzi więc zadbać o ich istnienie, przy czym nie należy przesadzać z ilością treści. Zamiast słów kluczowych lepsze będą frazy i nie powinno być ich więcej niż kilkanaście. Jako, że trudno prawie niemożliwe jest pozycjonowanie pojedynczych słów (te już dawno mają swoje miejsce w wyszukiwarkach), lepiej np. napisać "studio graficzne w Lublinie" niż "grafika komputerowa". Opis strony nie powinien przekraczać 160 znaków, bo mniej więcej tyle wyświetla Google. Tu też dobrze by było urozmaicić treści w zależności od podstrony.

Andrzej Kidaj
andrzej@ad3.eu
http://ad3.eu