Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

O pozycjonowaniu #1

O pozycjonowaniu #1
2013-08-26

Pozycjonowanie to temat rzeka i do tego dosyć skomplikowany. Może dlatego pozycjonerzy często biorą większą kasę niż programiści danego serwisu internetowego - o czymś to świadczy.

Chyba każdy zajmujący się tworzeniem stron wie, że samo zaprogramowanie i wdrożenie serwisu internetowego to dopiero połowa sukcesu (niektórzy twierdzą, że ta mniejsza). Tak samo ważne (o ile nie ważniejsze) jest jej wypromowanie. Co z tego, że strona będzie super hiper, z fajną grafiką i genialnie zoptymalizowanym kodem, skoro Google nie będzie nawet wiedziało o jej istnieniu? Nikt strony nie znajdzie. Oczywiście nie dotyczy to aplikacji webowych skierowanych do konkretnej grupy ludzi :)

Jedną z najważniejszych zasad jest, żeby do naszej strony prowadziło jak najwięcej linków z innych serwisów. A im te "inne" mają lepszą pozycję, tym ten link jest bardziej wartościowy dla Googli. Pozycjonerzy mają jednak dobre "bogate" zaplecze w postaci blogów, własnych forów dyskusyjnych i innych serwisów, które służą głównie do pozycjonowania.

Niemniej każdy jest w stanie w miarę dobrze wypozycjonować swoją stronę we własnym zakresie. I wcale nie trzeba do tego wielkich nakładów finansowych (czasem nawet żadnych), inwestuje się jedynie sporo czasu. No i potrzebna jest cierpliwość, bo serwisu nie pozycjonuje się w tydzień czy nawet miesiąc. Do pierwszego wypozycjonowania potrzeba co najmniej pół roku a potem ciągłej pracy, żeby pozycję utrzymać. Jeśli ktoś twierdzi, że zrobi nam to szybciej, to prawdopodobnie użyje nielegalnych technik, które najpierw szybko nas wypozycjonują a potem zablokują w indeksie. Szkoda na to kasy.

W serii artykułów przedstawię kilka sposobów, których warto użyć do pozycjonowania serwisów we własnym zakresie.

Po pierwsze dobra treść

Google (przyjmijmy je za wyznacznik dobrej wyszukiwarki, bo... w zasadzie jest najlepsze) podobno umie już "rozumieć" treść (nie wiem, czy także w języku polskim i z jakim skutkiem). Tak więc o ile treść strony powinna być bogata w słowa kluczowe związane z profilem firmy o tyle nie powinny dominować a już na pewno nie powinny to być TYLKO słowa kluczowe. Te powinny zajmować około 10-20% całej treści, która powinna być sensowna. Google podobno też ignorują słowa kluczowe w nagłówku strony, ale w praktyce powinno się tam znaleźć kilkanaście fraz kluczowych (byle nie mp3, sex, porno czy darmowe programy - zwłaszcza że nasz serwis jest np. budowlany). Opis strony (DESCRIPTION) też nie są brane pod uwagę podczas pozycjonowania, ale ten tekst jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania, więc warto go sensonie napisać, żeby potencjalny klient szybko zorientował się, co znalazł. Odpada też pisanie czegokolwiek czcionką o wielkości 1 punkta czy przezroczysty tekst lub ukryty na niewidzialnej warstwie - może to doprowadzić do zablokowania serwisu za używanie nielegalnych technik.

Generalnie najważniejszy jest adres serwisu i danej podstrony i nazwa serwisu (TITLE) wyświetlana w pasku tytułowym przeglądarki. To Google punktuje najbardziej, ale oczywistym jest, że tam się nie poszaleje. Zwłaszcza w adresie - krótkie adresy są już pozajmowane, długie dają więcej możliwości pomyłek przy wpisywaniu.

W systemach blogowych popularne są tzw. Tagi czyli też słowa kluczowe opisujące dany wpis. Im słowo częściej było użyte jako Tag tym większą ma czcionkę. Ale chmury tagów wkraczają też do zwykłych serwisów, zwłaszcza gdy zawierają dużo różnych tekstów. Są przy galeriach, ofertach, ogłoszeniach itp.

Oczywiście sam kod serwisu musi być napisany przyjaźnie dla wyszukiwarek, czego nie można powiedzieć o większości serwisów, zawierających śmietnik, zbędne czy wręcz przestarzałe elementy, na które również Google zwraca uwagę. Zainteresowanych wykonaniem doskonale pozycjonującego się serwisu i pomocy przy jego pozycjonowaniu zapraszam do współpracy.

Andrzej Kidaj
andrzej@ad3.eu
http://ad3.eu