Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Mały biznes też potrzebuje marketingu

Mały biznes też potrzebuje marketingu
2011-05-24

Prowadzisz mały biznes i wydaje Ci się, że marketing jest tylko dla Twoich największych konkurentów? Jeśli tak, to najprawdopodobniej nie wyciągasz ze swojego interesu takich zysków, jakie mógłby Ci przynieść, gdybyś wdrożył chociaż najbardziej podstawowe elementy marketingu. To wcale nie jest trudne, a jeśli dobrze się zorganizujesz, nie będzie też szczególnie czasochłonne. Na pewno jednak i czas i pieniądze, które rozsądnie zainwestujesz w marketing Twojej firmy, zwrócą Ci się z nawiązką. Na dobry początek, dajemy Ci kilka podstawowych wskazówek.

1. Stwórz plan – pamiętasz pewnie, jakie wysiłki i starania musiałeś włożyć, aby klienci zaczęli do Ciebie przychodzić. Spisz je więc wszystkie i postaraj się rozwinąć każdy z nich. Potem zaplanuj, które z tych działań powinny być podjęte w konkretnych przedziałach czasu. To właśnie będzie plan marketingowy dla Twojej firmy.

2. Stań twarzą w twarz z klientami – pisanie bloga i fan page na Facebooku to świetne rozwiązanie, gdy prowadzisz swoją działalność w internecie, ale gdy masz mały, lokalny biznes, lepiej wyjść do ludzi w realu. Chodź na spotkania, spacery, zakupy – wszędzie tam, gdzie możesz spotkać ludzi. Miej oczy i uszy szeroko otwarte, nie bój się rozmawiać, pytać i odpowiadać.

3. Dzwoń – ale zawsze bądź przygotowany. Jeśli do potencjalnych klientów – ustal najpierw jaki masz cel (chcesz umówić się na spotkanie, a może przesłać próbki lub informacje?). Napisz też na kartce plan Waszej rozmowy, ponieważ wtedy o niczym nie zapomnisz. I nie bój się – nikt Cię nie pogryzie!

4. Zatrudnij telemarketera – jeśli chcesz sprzedawać przez telefon, będzie Ci niezbędny, bo on wie, jak rozmawiać z klientem, aby w ciągu jednej rozmowy sprzedać mu usługę lub towar i koszty jego pracy szybko się zwrócą. Ty natomiast, nie mając doświadczenia, możesz łatwo zrazić do siebie potencjalnych klientów i stracić szanse na rozwój firmy.

5. Buduj relacje – jeśli już zdecydujesz się na założenie fan page'a lub bloga, musisz pamiętać, że nie wystarczy przedstawić się, a potem tylko wrzucić od czasu do czasu kilka informacji. Media społecznościowe są po to, aby pytać, odpowiadać, wyrażać zainteresowanie i poznawać potencjalnych klientów. Jeśli się do tego przyłożysz, po pewnym czasie zaczniesz dostrzegać efekty.

6. Nagrywaj i dziel się – pliki audio lub video pomagają w dotarciu do potencjalnych klientów. Ty też potrafisz zrobić swój własny spot. Potem wystarczy tylko wrzucić go do sieci i – o ile będzie dobry – w mgnieniu oka będą o nim wiedzieć setki lub nawet tysiące osób.

7. Nawiąż blogo-przyjaźnie – jeśli chcesz pisać firmowego bloga, musisz też zadbać o to, aby był czytany. Powinieneś więc zamieszczać komentarze na innych blogach i spróbować skontaktować się z popularnymi bloggerami z Twojej branży. Może zgodzą się opublikować Twój tekst? Jeśli się dogadacie, postaraj się, aby zamieścili post u Ciebie – to może przyciągnąć rzesze nowych stałych czytelników.

8. Sprawdzaj listy – zarówno klientów jak i produktów, które masz „na stanie”. Musisz wiedzieć, kto zalega z płatnościami i egzekwować je. Powinieneś też na bieżąco sprawdzać, czego masz więcej, a czego mniej, co cieszy się zainteresowaniem, a co miesiącami zalega na magazynach. Może warto zrobić jakieś promocje? Może coś da się sprzedać drożej niż do tej pory?

9. Niech Cię polecają – jeśli klient jest zadowolony, śmiało możesz go o to poprosić. Daj mu kilka próbek lub ulotek dla bliskich i znajomych. Pomóż wieści o istnieniu Twojej firmy rozejść się po okolicy.

10. Bądź konsekwentny i cierpliwy – ludzie często latami śledzą poczynania danej firmy, zanim skorzystają z jej usług lub kupią produkt. I to jest zupełnie naturalne. Ważne jest tylko, żeby być konsekwentnym w przekazie, jaki założyłeś w planie marketingowym.



Źródło: inc.com