Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Logo firmy na koszulkach? Nic prostszego!

Logo firmy na koszulkach? Nic prostszego!
2011-01-17

Odzież z logo firmy czy inną grafiką lub tekstem reklamowym to jeden z najczęściej zamawianych produktów w branży reklamowej. Jaką technikę nadruku należy jednak wybrać, aby nie wydać za dużo, a otrzymać dobry, trwały produkt?

 

Obecnie stosowane są trzy takie techniki: Pierwsza to haft maszynowy, nazywany też haftem komputerowym. Jest to niezwykle konkurencyjna techniką zdobienia tekstyliów, szczególnie w porównaniu do technik takich jak sitodruk i transfer, dlatego też najczęściej wykorzystuje się ją w reklamie. W hafcie komputerowym najistotniejszy jest wzór hafciarski, czyli program sterujący pracą maszyny zawierający między innymi parametry ruchu pantografu, komendy ucinania nici, zmiany koloru itp. Spośród kilkunastu standardów plików, w których wzory mogą być zapisane najpopularniejsze są te z rozszerzeniem DST. Samo wykonanie składa się z trzech etapów. Na początek należy wykonać rysunek wektorowy przedstawiający zdobienie, które ma zostać wyhaftowane. Następnie konieczne jest przypisanie obiektom wektorowym odpowiedniego rodzaju ściegu. Ostatni etap polega na zapisaniu gotowego wzoru w pliku edytowalnym, wygenerowaniu programu sterującego oraz przekopiowaniu go na maszynę.

 

Sitodruk, jako metoda wydajna i trwała, wciąż także stosuje się w reklamie na odzieży, jednak ustępuje on popularnością (i trwałością) haftowi maszynowemu. Pozwala na drukowanie różnorodnych form, nie tylko na tekstyliach, a wywodzi się z tzw. malowania szablonowego stosowanego od wieków do zdobienia kimon. Metoda ta ma obecnie zastosowanie w druku jednobarwnym, wielobarwnym, wielkoformatowym oraz na rozmaitych powierzchniach – na papierze, tekturze, folii, tworzywie sztucznym, metalu, szkle, tkaninach i płytach CD. Należy tu nadmienić, że na wyrobach włókienniczych stosuje się szczególną odmianę sitodruku, czyli filmodruk, w grafice artystycznej nazywany serigrafią. Szablony przygotowywane są z emulsji światłoczułych, które po nałożeniu na siatkę odparowują wodę. To pozwala otrzymać film światłoczuły. Aby powstała matryca, należy ten film utwardzić i naświetlić promieniami UV. Materiałami i sprzętami wykorzystywanymi w sitodruku są: rakle do farby, farby szybko schnące i kryjące, siatki, sita, maszyny do nadruków trwałych, karuzele sitodrukowe oraz papiery transferowe.

 

Trzecia technologia to flock, ceniona jest w branży reklamowej przede wszystkim za własności użytkowe – stosowana jest na każdym rodzaju materiału. Flockowanie pozwala na idealne krycie, wyrazistość kolorów i wysoką odporność na ścieranie oraz spieranie. Rozróżnia się przy tym trzy metody. Pierwszą jest flokowanie przez elektrostatyczny natrysk strzyży tekstylnej na klej „sitowany” bezpośrednio na tkaninę. Druga to flock termostatyczny, czyli wycinanie w folii flock idealnie kryjących nadruków i wgrzewanie ich na tkaninę prasą transferową. Trzecia natomiast nazywana jest metodą flocka odwróconego, gdzie klej nanosi się metodą sitodruku na specjalne formatki flock’owe, a gdy wyschną, przy pomocy pras transferuje się je na tkaninę.