Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Lepszy handel w rytm muzyki

Lepszy handel w rytm muzyki
2012-06-27

Rytmiczne melodie w salonie sprzedaży powodują, że klienci zostają dłużej i rozmawiają z obsługą. Intensywne i kwiatowe zapachy zniechęcają do wchodzenia na wyższe piętra sklepu – takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego we wrocławskim wydziale SWPS.

Kamil Kaczkowski, absolwent psychologii we wrocławskim wydziale SWPS, w ramach swojej pracy magisterskiej postanowił sprawdzić wpływ muzyki i zapachu na niektóre zachowania konsumenckie. Pod opieką dr. Jarosława Kulbata, psychologa społecznego, przez sześć tygodni, rejestrował niektóre zachowania konsumenckie osób odwiedzających sklep z płytkami ceramicznymi i wyposażeniem łazienek. Pomiar czasu spędzonego w sklepie przeprowadzono u 240 klientów. Skłonność do odwiedzania odległych części sklepu oraz inicjowanie interakcji z personelem oszacowano na podstawie obserwacji 1515 osób. Na potrzeby eksperymentu, stosowany już wcześniej w sklepie zapach, rozpylany był poprzez dyfuzor, a muzyka, wybrana przez zawodowych muzyków i sklasyfikowana jako rytmiczna lub nierytmiczna, odtwarzana była za pomocą sklepowego radiowęzła.

Badanie pokazało, że obecność muzyki wydłuża czas pobytu w sklepie. Co więcej, podczas odtwarzania melodii rytmicznych ponad 60 procent klientów weszło na drugie piętro, a przy akompaniamencie muzyki nierytmicznej i braku muzyki ilość ta nie przekroczyła 40 procent.

– Podczas słuchania rytmicznej muzyki często odczuwamy wręcz potrzebę, żeby połączyć to z ruchem poprzez postukiwanie palcami czy kiwanie głową. I odwrotnie, czynności wykonywanie przez nas mają charakter rytmiczny, np. chodzenie – tłumaczy Kamil Kaczkowski, autor badania. Badanie pokazało także związek między obecnością muzyki rytmicznej a skłonnością klientów do nawiązywania rozmowy z personelem.

Natomiast tym, co zmniejszyło chęć obserwowanych klientów do wejścia na drugie piętro sklepu był zapach. Zaledwie 30 procent badanych weszło po schodach, gdy rozpylono intensywne, kwiatowe zapachy. Przy braku aromatu na wejście decydowało się prawie 60 procent klientów.

Eksperyment przeprowadzono jesienią 2011 roku.

 

Źródło: SWPS Wrocław