Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Kupony rabatowe – przepis na sukces w handlu online?

Kupony rabatowe – przepis na sukces w handlu online?
2011-07-07

Blisko 90 milionów dorosłych osób w USA zakupi w tym roku kupony online – wynika z najnowszych badań. Rewolucja cyfrowa połączona z koniecznością zaciskania pasa podczas ostatniego kryzysu gospodarczego sprawiły, że blisko połowa Amerykanów podczas zakupów w Internecie wykorzystuje kupony. Nowa forma oszczędności przypadła do gustu także Polakom. Korzysta z niej już co trzeci rodzimy internauta, a prognozy są bardziej niż optymistyczne.

Kupony stanowią najpopularniejszy system rabatowy w USA. Telewizja TLC (kanał należy do Discovery) wyemitowała reportaż przedstawiający losy czterech bohaterów, którzy nieustannie korzystają ze specjalnych ofert, zarówno tych z gazet, jak i z Internetu. Jedna z tych osób, Nathan Engels, dzięki kuponom jest w stanie zaoszczędzić nawet do 95% pierwotnej sumy. Na bonusach tego typu korzystają oczywiście także sprzedawcy.

Kupony rabatowe są przykładem zasady „win/win” – kupującym pozwalają zaoszczędzić pieniądze, a sprzedającym umożliwiają przyciągnięcie nowych klientów oraz poprawienie wizerunku sklepu w oczach obecnych konsumentów.

Kupony online

Dotychczas popularne kupony drukowane są powoli wypierane przez te internetowe.

– Sprzedawcy przyzwyczajeni są wprawdzie do promocji swoich produktów w sklepach i we wkładkach do gazet, jednak w obecnej sytuacji, gdy coraz więcej konsumentów podejmuje decyzję dotyczącą zakupu online, firmy zmuszone są przenieść bony rabatowe do Internetu – mówi Jeffrey Grau, główny analityk z firmy eMarketer.

Dzięki drukowanym kuponom klient chętniej odwiedza dane miejsce, gdzie czekają na niego ciekawe oferty produktów w pełnej cenie. Rabaty online są natomiast głównie wykorzystywane przez tzw. klientów myśliwych, dla których kluczowym czynnikiem decydującym o zakupie jest cena, a nie lojalność wobec marki lub sprzedawcy.

– Dlatego, jeżeli chcemy, aby kupony spełniły swoją rolę, należy kierować je do odpowiedniej grupy klientów. Nabywcy kuponów online to przede wszystkim osoby zamożne, wykształcone i młode – do 45. roku życia – wyjaśnia Piotr Krawiec, ekspert w dziedzinie e-marketingu, na co dzień zarządzający agencją marketingową Praktycy.com. – Jest to cenna wskazówka dla marketingowców, którzy kształtują poszczególne elementy kampanii, dotyczące np. decyzji o wyborze produktów promowanych za pomocą kuponów, miejsc umieszczania ofert oraz charakteru komunikatu kierowanego do potencjalnych klientów – dodaje Krawiec.

Nowy trend już w Polsce

Nowa forma rabatów oferowanych w Internecie cieszy się coraz większym uznaniem również wśród Polaków. Jak wynika z badań Gemius MegaPanel, średnio co trzeci polski internauta odwiedza strony, na których można nabyć tego typu oferty. Efektem rosnącej w ten sposób aktywności klientów są setki tysięcy sprzedanych kuponów i ponad 300 milionów złotych oszczędności.

Wraz ze wzrostem zainteresowania internetowymi bonusami rośnie popularność serwisów oferujących zakupy grupowe. Jak wynika z badań PBI, Groupon.pl w ciągu krótkiego czasu osiągnął poziom ponad 5 milionów użytkowników (Megapanel, dane za marzec 2011), za nim znalazły się: Gruper.pl, Okazjoteka.pl oraz MyDeal.pl.

Pomimo obecności na rynku zakupów grupowych tak wielu dużych serwisów – wciąż powstają nowe witryny oferujące kupony zniżkowe przekraczające często 50% wartości towarów i usług.

– Co ważne – w dalszym ciągu znaczna część rynku jest jeszcze niezagospodarowana – ponad połowa badanych (58%) nigdy nie skorzystała z oferty na żadnym serwisie zakupów grupowych – podkreśla szef Praktycy.com.

 

Źródło: Marketing przy Kawie