Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Kryzys na razie omija reklamę internetową – raport IAB AdEx

Kryzys na razie omija reklamę internetową – raport IAB AdEx
2011-12-02

Kryzys finansowy jak na razie nie dotyka branży internetowej. Wartość polskiego rynku reklamy online w pierwszym półroczu 2011 roku wyniosła prawie miliard złotych. Jest to o jedną czwartą więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Reklama wideo także rośnie w siłę, podobnie jak wydatki na reklamę produktową.

 

Raport IAB AdEx wskazuje, że wartość rynku reklamy internetowej w Polsce w pierwszej połowie 2011 roku wyniosła 942 mln zł, co – w porównaniu do 741 mln zł odnotowanych w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2010 roku – oznacza wzrost o 201 mln zł.

Biorąc pod uwagę wyniki badań z ubiegłych lat, łatwo stwierdzić, że trend wzrostowy w tym sektorze wciąż się utrzymuje.

 

 

 

Potwierdza się tendencja wzrostowa wartości rynku reklamy internetowej. Jej dynamika utrzymuje się na poziomie, który osiągnął maksimum w ubiegłym roku. Obecna sytuacja na rynku skłania jednak do przypuszczeń, że dynamika ta może nieco wyhamować.

– Pierwsze półrocze mijającego roku było dla reklamy online bardzo dobre, co można traktować jako wyraźne odbicie po odczuwalnej jeszcze na początku 2010 roku pierwszej fali globalnego kryzysu. Spodziewamy się jednak, że począwszy już od trzeciego kwartału wyniki będą zdecydowanie słabsze. Piętno na nich odciśnie bowiem kolejna fala kryzysu ekonomicznego, która powoduje, że część firm ogranicza budżety reklamowe.

Mimo to można się spodziewać, że trend polegający na wciąż rosnącym udziale Internetu w całym torcie reklamowym powinien być kontynuowany. Internet od dłuższego już czasu jest tym medium, które napędza wzrost całej branży mediowej w Polsce. W pierwszej połowie 2011 roku Internet odpowiadał za 62,5% wzrostu całego rynku reklamowego – podobnie jak w 2010 roku.

Na podkreślenie na pewno zasługuje fakt kontynuacji bardzo dużych tendencji zwyżkowych reklamy wideo – w ciągu roku ten segment wzrósł o 66%. Cieszy także intensyfikacja wydatków reklamowych oraz wysokie procentowe wzrosty wydatków wśród tak znaczących sektorów, jak handel, odzież czy produkty farmaceutyczne. W kwotach bezwzględnych natomiast nadal prym wiodą trzy sektory: finanse, motoryzacja i telekomunikacja – powiedział Piotr Kowalczyk, prezes zarządu IAB Polska

 

 

Uwzględniając podstawowy podział reklam internetowych, za najważniejszy kanał komunikacji reklamowej należy nadal uznać reklamę graficzną, z czterdziestoprocentowym udziałem w torcie reklamowym w pierwszym półroczu br. Na kolejnych miejscach znalazły się: marketing w wyszukiwarkach (SEM – 34%), ogłoszenia (18%) oraz e-mail (7%).

Wszystkie typy reklam odnotowały wzrosty. Zwiększono także wydatki na reklamę wideo, której indeks wzrostu rok do roku wyniósł 66%. Ponadto udział nakładów na reklamę behawioralną wynosi niecały 1%, zaś reklama efektywnościowa (model CPA) ma nadal około 9% udziału w rynku.


Finanse, motoryzacja oraz telekomunikacja to sektory, z których wciąż pochodzi prawie 40% wydatków na reklamę online. Artykuły FMCG stanowią łącznie niemal jedną siódmą (14%) tortu, podczas gdy dobra trwałe – ponad dwukrotnie więcej (35%).

W porównaniu do pierwszego półrocza zeszłego roku w sektorach produktowych zauważalne są największe wzrosty w wydatkach na reklamę produktową: chemii gospodarczej (produkty do użytku domowego), farmaceutyków oraz odzieży.

Wszystkie te kategorie zwiększyły nakłady o ponad 60% wyraźniej niż w pierwszym półroczu 2010 roku.

Pełen tekst badania znajduje się w załączniku.

Informacje o badaniu:

IAB AdEx jest projektem cyklicznym służącym do badania wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie najważniejsze firmy internetowe, jednak wyniki nie obejmują wszystkich wydatków reklamowych w Internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.

Wielkości wydatków na reklamę online zostały wyestymowane (w szczególności dotyczy to wielkości wydatków na reklamę SEM) przez IAB Polska na podstawie kwartalnych wyników badania IAB AdEx dostarczonych przez PwC Polska.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w Internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć charakter zarówno gotówkowy, jak i barterowy.

Raport zawiera dane za pierwsze półrocze 2011 roku (30 uczestników) oraz porównania historyczne, w tym skorygowane dane za 2010 rok, które zostały zweryfikowane o finalną wartość kick-backów rozliczonych przez uczestników badania.

Dane dotyczące wielkości wydatków pochodzą z historycznych raportów rocznych oraz pomiaru H1’2011, zaś dynamika wzrostów została obliczona na podstawie porównywalnej bazy uczestników badania biorących udział w H1’2010.

Ankiety zebrano w dniach 14 lipca – 10 listopada 2011 roku.

 

Źródło: Marketing przy Kawie