Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Jak sprawdzić ruch na stronie?

Jak sprawdzić ruch na stronie?
2021-11-29


Sprawdzanie i analizowanie ruchu na stronie to jeden z podstawowych sposobów weryfikacji skuteczności marketingu internetowego. Jeśli prowadzisz sklep internetowy lub stronę usługową powinieneś regularnie weryfikować nie tylko wielkość ruchu na stronie, lecz również jego źródła, a także zachowanie użytkowników. Z poniższego tekstu przygotowanego przez firmę Conversion.pl dowiesz się, w jaki sposób możesz wykorzystać w tym celu darmowe narzędzie w postaci Google Analytics czy Google Search Console. Wyjaśnimy również, w jaki sposób możesz zweryfikować ruch na stronie konkurencji i jak zdobytą w ten sposób wiedzę wykorzystać w promocji własnej witryny. 

Po co mierzyć ruch na stronie?

Ruch na stronie to jeden z elementów, który może przełożyć się liczbę zamówionych towarów lub usług. Warto sprawdzać, ilu użytkowników odwiedza naszą stronę, z jakich źródeł do nas trafiają, a także jak się na niej zachowują.

Weryfikacja ruchu na stronie pozwala nam ocenić, czy płatne kampanie reklamowe prowadzą do wzrostu sprzedaży. Możemy również sprawdzić, czy działania SEO generują większą liczbę wejść z wyszukiwarki. Takie informacje umożliwiają nam na zmianę strategii i spore oszczędności.

Jednocześnie podczas analizy ruchu na naszej stronie możemy dowiedzieć się więcej o zachowaniu naszych użytkowników: czy trafiają do nas osoby zainteresowane naszą ofertą, jak długo przeglądają naszą stronę i czy dokonują zakupu. Podczas sprawdzania ruchu na stronie poznamy również demografię czy lokalizacje naszych klientów. To wszystko może nam posłużyć do stworzenia efektywniejszych kampanii reklamowych.

Warto również weryfikować ruch na stronach naszej konkurencji. Dzięki odpowiednim narzędziom możemy ocenić, które frazy generują ruch dla naszej konkurencji i włączyć je do swojej strategii SEO.

Narzędzia do sprawdzania ruchu na własnej stronie?

Do analizy ruchu na własnej stronie zazwyczaj wykorzystuje się darmowe, ale rozbudowane narzędzia Google Analytics i Google Search Console. Ich implementacja polega na wklejeniu krótkiego fragmentu kodu w naszej witrynie.

Dzięki Google Analytics możemy weryfikować wiele informacji związanych z ruchem stronie. Jesteśmy w stanie analizować zarówno dane w czasie rzeczywistym, jak i archiwalne (od momentu implementacji kodu). Na jakie raporty związane z ruchem warto zwrócić uwagę?

Jednym z istotniejszych jest raport o nazwie „Odbiorcy”. Prezentuje on informacje o demografii naszych potencjalnych klientów, ich lokalizacji czy urządzeniach, z których korzystają. Dowiemy się też, czy są to nowi lub powracający użytkownicy, a także ile czasu spędzają na stronie.

Google Analytics w raporcie „Pozyskiwanie” ma również sporo do zaoferowania. Dowiemy się z niego przede wszystkim, z jakich źródeł trafiają do nas klienci. Mogą być to wejścia bezpośrednie ( samodzielne wpisanie adresu albo wejście z zakładki) – duża ilość wejść z tego kanału świadczy o rozpoznawalności marki. Kolejnym kanałem są wejścia z wyszukiwarki. Jeśli jest ich wiele, to znaczy, że działania związane z pozycjonowaniem przynoszą oczekiwany skutek. Kolejne kanały to płatne wyniki (wejścia z Google Ads), Social (wejścia z Facebooka, Twittera czy Instagrama), Referral ( przejścia z innych stron, na których umieszczony jest odnośnik do naszej witryny. Możemy w ten sposób zweryfikować między innymi, czy artykuły sponsorowane przynoszą oczekiwane rezultaty w budowaniu ruchu na naszej stronie), a także Display ( reklamy z innych sieci reklamowych niż Google) i Other ( niezidentyfikowane kanały).

Wspomnieliśmy wcześniej o drugim narzędziu Google Search Console. Z jego pomocą sprawdzimy ruch organiczny na naszej stronie. W raporcie „Skuteczność” możemy zweryfikować, na jakie frazy Google wyświetlił naszą stronę, a także jaką pozycję zajmowaliśmy i ile razy kliknięto w link do naszej witryny.

Narzędzia do sprawdzania ruchu na stronie konkurencji

Analiza ruchu konkurencji oparta jest o estymację. Nie posiadamy bowiem bezpośredniego dostępu do witryn, których nie jesteśmy właścicielami. Na rynku znajdziemy takie narzędzia jak Senuto, Semstorm czy Ahref, które będą nam przydatne podczas takiej analizy. Z ich pomocą możemy zweryfikować, na jakie frazy kluczowe widoczna jest nasza konkurencja w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, śledzić sezonowe zmiany w ruchu czy potencjalne wzrosty i spadki w ruchu po zmianach algorytmu Google.

 Jest to niezwykle cenna wiedza, która może posłużyć nam do budowania własnej strategii marketingowej. Warto jednak pamiętać, że ruchu na stronach konkurencji prezentowany w tych programach jest oparty jedynie o szacunki i może znacząco różnić się od rzeczywistego.