Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Ile kosztuje SEO?

Ile kosztuje SEO?
2019-10-11

 

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem działań SEO ale nie wiesz czy Cię na to stać? Ile kosztuje SEO i od czego zależy wysokość budżetu, jaki powinieneś przeznaczać na pozycjonowanie? Dziś postaramy się odpowiedzieć na te pytania. Jak wygląda rozliczenie za SEO?

Obecnie najpopularniejszą formą rozliczenia za pozycjonowanie jest przeznaczanie stałego budżetu co miesiąc, który jest rozdysponowany na różne obszary SEO, w zależności od obecnych potrzeb. Taki model jest bardziej elastyczny co do działań SEO. Firmy stosujące taki model zazwyczaj podpisują ze swoimi klientami umowy na czas nieokreślony, dzięki czemu co miesiąc muszą udowadniać, że działania przynoszą skutki. Należy jednak pamiętać, że efekty SEO nie pojawią się od razu - potrzeba kilku miesięcy, aby działania przełożyły się na wzrost ruchu organicznego na stronie. 

 

Kiedyś popularnym modelem rozliczania się było też rozliczanie za frazy, natomiast odchodzi się już od niego ponieważ to nie wzrost pozycji fraz jest najważniejszy dla klienta ale ruch organiczny. Źle dobrane frazy mogą skutkować wzrostem pozycji bez wzrostu ruchu. Od czego zależy wysokość budżetu SEO?

Na wysokość budżetu SEO ma wpływ wiele czynników. Optymalny budżet dla tej samej strony będzie się różnić w zależności od firmy, która przygotowuje ofertę Ta sama firma zaś inaczej wyceni SEO dla różnych stron. Jakie są czynniki wpływające na wysokość budżetu?

  1. Branża

Każda branża, w której działa sklep czy strona, potrzebuje dostosowania do siebie działań SEO. Innych akcji będzie wymagać sklep internetowy sprzedający buty, a innych strona kancelarii prawnej. Niektóre branże są bardziej wymagające, teksty na stronie muszą być bardziej specjalistyczne. Niektóre branże (np. Medyczna, bukmacherska, prawnicza) muszą włożyć więcej pracy w zbudowanie zaufania u Google. 

  1. Konkurencyjność

Ten element również wiąże się z branżą ale też z rynkiem na jakim chce działać dana firma. Konkurencyjność występuje tutaj w znaczeniu konkurencyjności fraz w wynikach wyszukiwania. Często jest tak, że innowacyjny produkt, nie mający konkurencji, będzie mieć dużą konkurencję w wyszukiwarce, ponieważ słowa kluczowe, na które chce się wyświetlać, są bardziej popularne. Im wyższa konkurencyjność fraz tym więcej pracy trzeba włożyć w ich wypozycjonowanie. 

  1. Stan optymalizacji strony

Obecny stan optymalizacji strony powinien być oceniony jeszcze przed podpisaniem umowy. Wystarczy krótka analiza parametrów strony aby ocenić, czy strona była kiedykolwiek pozycjonowana. Jeśli analiza wykaże, że strona boryka się z problemami optymalizacyjnymi, budżet powinien być wyższy.

  1. Historia domeny

Zazwyczaj im starsza domena tym lepiej - Google bardziej ufa domenom z historią. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że historia ta powinna być pozytywna. Budżet powinien być wyższy jeśli strona miała problemy z linkowaniem, było dla niej prowadzone black-hat SEO (SEO niezgodne z wymogami Google, stosowany zazwyczaj w celu uzyskania szybkich efektów, jednak jest to bardzo ryzykowne), lub na stronie znajdował się wcześniej na przykład katalog. Odbudowanie zaufania do takiej domeny wymaga czasu i wiele pracy .

  1. Ilość i jakość treści na stronie

Treści na stronie są bardzo ważne w procesie pozycjonowania. Jeśli na stronie ich nie ma to podczas działań SEO trzeba będzie je stworzyć. To bez wątpienia wpłynie na podniesienie budżetu SEO. Dodatkowo ważna jest też jakość treści. Jeśli treści są ale są na przykład zbyt krótkie, zduplikowane lub nie znajdują się w odpowiednich miejscach to będa one wymagały poprawek. 

  1. Potencjał strony

Wielkość strony, ilość podstron i jej architektura będą miały wpływ na osiągane efekty. Strona o małym potencjale będzie trudniejsza do wypozycjonowania. W modelu rozliczenia budżetowego firma będzie potrzebowała więcej czasu i pracy na dowiezienie oczekiwanych efektów, a to wiąże się ze wzrostem wysokości budżetu. 

  1. Oczekiwane efekty

Wielkość budżetu wpłynie na efekty jakie będą osiągane. Większy budżet to szybsze wzrosty. Dobrym rozwiązaniem jest również podniesienie budżetu w trakcie współpracy, gdy okaże się, że strona dobrze reaguje na zmiany wprowadzane przez agencję. 

  1. Rodzaj CMS’a

To, na jakim silniku działa Twoja strona również będzie miało wpływ. Niektóre CMS’y umożliwiają wprowadzanie większej ilości zmian bez ingerencji w kod strony - to znacznie ułatwia i przyspiesza pracę. 

  1. Plany na rozwój strony

Jeśli planujesz migrację, przebudowę strony czy inne duże zmiany to musisz pamiętać o tym, że budżet SEO w takim wypadku powinien być wyższy. Przy tak dużych zmianach ważne jest wsparcie specjalistów SEO aby zminimalizować straty widoczności i ruchu.

  1. Firma SEO

Każda firma wyceni inaczej budżet dla danej strony. Będzie to zależało przede wszystkim od doświadczenia firmy, oferowanych w ramach SEO działań oraz wielkości zespołu, który będzie pracować nad optymalizacją Twojej strony. 

 

Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie: “ile kosztuje SEO?”. Jedyną odpowiedzią, która będzie zgodna z prawdą jest “to zależy”. Dlatego przed podjęciem decyzji warto rozeznać się na rynku tych usług i zdobyć więcej informacji. Dobrym pomysłem jest również podwyższanie budżetu w trakcie współpracy, aby osiągać lepsze efekty.