Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Identyfikacja wizualna firmy – co warto wiedzieć?

Identyfikacja wizualna firmy – co warto wiedzieć?
2019-07-05


Identyfikacja wizualna to esencja i twarz marki. Zarówno określa osobowość firmy, jak i przesądza o tym, jak będzie ona odbierana. Zacznijmy jednak od podstaw – jak realizować pracę nad systemem identyfikacji wizualnej?

Czy potrzebujesz identyfikacji wizualnej?

A czy idąc na spotkanie biznesowe, starannie się do niego przygotowujesz – zarówno merytorycznie, jak i wizualnie? Czy zależy Ci na zrobieniu dobrego wrażenia? Jeśli nie ma dla Ciebie znaczenia to, jak odbierają Cię inni – już teraz możesz skończyć czytanie. Jeśli jednak chcesz świadomie kreować emocje i wrażenia odbiorców– czas poznać system identyfikacji wizualnej.

Czym jest identyfikacja wizualna firmy?

Identyfikacja wizualna (zwana CI corporate identity lub visual identity) to świadome kreowanie wizerunku i tożsamości firmy. Obejmuje przede wszystkim oprawę graficzną, ale także sposób komunikacji, wartości i osobowość marki. To po prostu uspójnione reguły, pozwalające uzyskać oczekiwany obraz marki w oczach odbiorców – a tym samym wyróżnić się na tle konkurencji. 

System identyfikacji wizualnej ułatwia prezentację firmy na zewnątrz, ale także upraszcza wewnętrzne procedury. Dzięki niemu zaprojektowanie firmowych kalendarzy, wizytówek lub plakatów będzie znacznie prostsze, a wszystkie tworzone materiały – będą spójne i profesjonalne.



Co daje system identyfikacji wizualnej?

Konsekwentne realizowanie brandingu przekłada się na profesjonalny wizerunek. To od identyfikacji wizualnej zależy to, jakie emocje i skojarzenia budzi dany brand. To właśnie ona stanowi kluczowy element wyróżniający i budujący przewagę rynkową. Zasady IW najczęściej zebrane są w księdze znaku (podstawowej lub rozszerzonej) – i to na jej podstawie tworzone są rozmaite komunikaty oraz drukowane materiały reklamowe, jak katalogi. Zaliczają się do tego także wizytówki, papier lub teczki firmowe). 

Proces budowania wizerunku powinien obejmować poznanie historii, założeń i osobowości firmy. Dopiero tę obszerną wiedzę można przełożyć na język grafiki, kolorów i kształtów. Spisanie reguł w księdze wizualnej ułatwia firmie zachowanie jednolitego wizerunku, który przetrwa zmiany kadrowe i rynkowe. Raz wykonana upraszcza pozwala zachować spójność materiałów – nawet jeśli wykonują ją różni twórcy.

Czym jest księga identyfikacji wizualnej?

Zwana także księgą CI, księgą tożsamości, brand bookiem lub biblią identyfikacji wizualnej. Powinny się w niej znaleźć wytyczne, dotyczące poprawnego używania logo, kolorów, fontów oraz innych elementów wizualnych. Księga CI może występować zarówno jako obszerne omówienie, jak i w formie skróconej księga znaku.

Wszystko brzmi pięknie, jednak pod warunkiem, że identyfikacja wizualna będzie doskonale przemyślana i dopasowana do danej firmy. Tak naprawdę o sukcesie wizerunkowy, decydują założenia, które powstały na etapie koncepcyjno-strategicznym. 




Co zawiera księga znaku?

Księga znaku opowiada o samym logo, ale także o innych elementach, kluczowych przy tworzeniu różnych komunikatów. Księga znaku nie tylko wizualnie opowiada o firmie, ale odpowiada na pytania, które najprawdopodobniej się pojawią. Księga znaku ułatwia grafikom zaprojektowanie katalogów, papieru firmowego lub stojaków reklamowych.

W brand booku najczęściej znajdziemy: 

  • historię i uzasadnienie logo, jego podstawową wersję (wraz z dopuszczalnymi modyfikacjami i skrótami i wersjami – np. z sygnetem, claimem i bez);
  • budowę logo (z omówieniem i proporcjami, które są często naniesione na siatkę);
  • Obszar ochronny wokół logo (pole ochronne); 
  • rozmiar loga (skalowalność, minimalny i maksymalny rozmiar); 
  • kolorystyka firmowa;
  • zalecany krój i rozmiar pisma.

Identyfikacja wizualna i księga znaku pozwalają uspójnić wszystkie wydruki reklamowe. Decyduje ona zarówno o wyglądzie wizytówki, katalogi firmowego, jak i opakowań, broszur lub papieru firmowego. 

Czy wiesz, że?

Do księgi CI często dodaje się znacznie więcej elementów niż logo. W brand booku może być ujęty np. firmowy dress code, oznakowanie aut, dekoracje biur, a nawet dedykowane zapachy w sklepach lub salonach. W bardzo dużych firmach do procedur dodany bywa też np. zalecany sposób komunikowania i prowadzenia rozmów.

Identyfikacja wizualna w praktyce

Posiadanie spisanej księgi znaku pozwala uspójnić wszelkie druki reklamowe i firmowe. Dzięki nim można wykonać spójne stylistycznie wizytówki, teczki lub papier korespondencyjny. Dzięki zastosowaniu ustalonego układu i kolorystyki, każda ulotka, billboard lub plakat – już na pierwszy rzut oka – będą przywodzić na myśl dany brand. 

Dzięki brand bookowi nie trzeba za każdym razem wymyślać koła na nowo. Tutaj każdy – nawet nowy – grafik,  będzie wiedział, jak stworzyć wizytówkę, kalendarz lub tablicę reklamową. Początkowy wydatek z pewnością zwróci się z naddatkiem, a dana marka –  z każdym miesiącem będzie umacniać swoją pozycję i pozytywny obraz w oczach odbiorców.