Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Globalne trendy na rynku gadżetów, reklamy typu indooru i outdooru

Globalne trendy na rynku gadżetów, reklamy typu indooru i outdooru
2012-05-10

Reklama interaktywna nowym trendem w branży reklamowej

Aby przekaz reklamowy został skutecznie dostarczony do jak największej grupy odbiorców, jego forma musi być atrakcyjna i przyciągająca uwagę – słowa niby banalne i znane przez każdego profesjonalistę w branży reklamowej. Ale co zrobić gdy brakuje pomysłów, a krzykliwa i kontrowersyjna treść nie wystarcza już, aby wyłonić się z peletonu agencji reklamowych? Kreatywnych rozwiązań można szukać w Europie Zachodniej obfitującej w nowoczesną technologię zabierającą odbiorców w zupełnie inny wymiar.

Interakcja z otoczeniem

Jednym z rozwiązań jest coraz częściej wykorzystywana interakcja reklamy z otoczeniem. Prawdopodobieństwo, że kolejny, standardowy billboard zwróci na siebie uwagę przechodniów są znikome. Jednak gdy banner sprytnie komponuje się z krajobrazem, szanse od razu wzrastają. Z takiej możliwości skorzystała firma Panasonic, która reklamując trymer wykorzystała pobliską trakcję energetyczną w taki sposób, aby przypominała zbędne owłosienie.

 

W przyszłości należy się spodziewać dalszej intensyfikacji łączenia reklamy z otoczeniem. Dotyczy to również cyfrowych nośników przekazu reklamowego, czyli popularnych zarówno w pomieszczeniach, jak i na ulicy ekranów LCD. Dzięki dynamizmowi przekazu treści ten typ reklamy lepiej przyciąga uwagę przechodniów i zawiera więcej informacji. Coraz bardziej popularne jest wyświetlanie reklam na lustrach np. w toaletach centrów handlowych. Reklama wyświetlana jest do momentu gdy do lustra podchodzi osoba chcąca się przejrzeć. Interaktywne lustra wykorzystywane są także w sklepowych przymierzalniach i mogą być źródłem ciekawych przeżyć dla klienta, gdy nagle obok swojego odbicia zauważa on inne animowane postacie, które prawią komplementy i nakłaniają do zakupu.

Billboard watches you...


Reklama dopasowana pod konkretną osobę? Niemożliwe? A jednak. Obecnie prowadzone są prace nad rewolucyjnym typem reklamy spersonalizowanej. Dzięki kamerze wbudowanej w wyświetlacz LCD oraz specjalnemu oprogramowaniu możliwe będzie dostosowanie wyświetlanej treści do preferencji przechodniów w danym momencie przechodzących obok ekranu. Kamera ma za zadanie nagrywanie obrazu ulicy, który analizowany jest przez program identyfikujący wyraz twarzy przechodniów. W ten sposób mogą oni ujrzeć przekaz reklamowy dopasowany do rozpoznanego nastroju – możliwe jest rozróżnianie sześciu głównych emocji, a są to szczęście, złość, smutek, strach, zaskoczenie oraz zniesmaczenie. Program rozpoznaje także marki producentów ubrań i akcesoriów, które posiada przechodzień. W zależności od oprogramowania ekran wyświetla wtedy reklamę firmy, której logo zostało rozpoznane bądź produkty marki konkurencyjnej.

 

Rosnące zaawansowanie techniczne sposobów nadawania reklamy wiąże się również z coraz większymi kosztami wykonania. Nie należy jednak obawiać się strat, gdyż według badań wykonanych w Stanach Zjednoczonych przez The Outdoor Advertising Association of America, jeden dolar wydany na reklamę zewnętrzną przynosi średnio 2,8 dolara wzrostu sprzedaży. Należy jednak pamiętać o tym, aby droższe technologie umieszczać w miejscach nie narażonych na akty wandalizmu. Jean-Charles Decaux, prezes firmy JCDecaux, mówi: „Drogie wyświetlacze LCD znajdą zastosowanie na lotniskach, stacjach kolejowych, w metrze oraz centrach handlowych, podczas gdy
w publicznych niestrzeżonych miejscach takich jak przystanki autobusowe dalej najpopularniejsza będzie tradycyjna papierowa forma billboardu”.

Gadżety reklamowe skuteczną formą promocji
Jeśli chcemy być pewni, że reklama skutecznie trafi do określonego odbiorcy, wykorzystujemy spersonalizowane nośniki przekazu w formie gadżetów reklamowych. Wręczany upominek musi być atrakcyjny i miły dla oka, ale to nie jedyne wymagania, które musi spełnić, aby jak najdłużej promować firmę. Przy projektowaniu upominków uwagę należy zwrócić na sezonowość, czyli dopasowanie tematyki upominku do pory roku, wielofunkcyjność gadżetów, ich zaawansowanie technologiczne, ekologiczność, design i bezpieczeństwo.

 

Zanim jeszcze wręczymy taki gadżet warto zadać sobie pytanie przy jakiej okazji i komu zostanie on wręczony. Przykładowo podczas imprez targowych na stoiskach firm opłaca się rozdawanie notatników i długopisów, aby klient mógł zapisać sobie szczegóły oferty. Można rozważyć także wręczenie pamięci przenośnej USB z nadrukowanym adresem elektronicznym zawierającej wszystkie informacje na temat firmy. Dobrym rozwiązaniem jest też przygotowanie dwóch kategorii takich gadżetów. Upominek standardowy dla każdego kto wykaże zainteresowanie firmą oraz „premium” wręczany po umówieniu się na spotkanie, podpisaniu umowy lub dla stałych klientów.

Badanie gadżetów reklamowych
Na potrzebę prelekcji wygłaszanej podczas Międzynarodowych Targów Reklamy i Poligrafii RemaDays w Warszawie firma ConQuest Consulting przeprowadziła własne badanie popularności gadżetów reklamowych. Dane zebrane zostały przy wykorzystaniu metody CAWI – wywiady przeprowadzone zostały za pośrednictwem ankiety internetowej, a próbę stanowiło 100 losowo wybranych respondentów. Staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie czy rozdawanie upominków promocyjnych opłaca się przedsiębiorcom, a także jakie cechy powinien posiadać idealny gadżet.


Pierwsze pytanie dotyczyło liczby otrzymywanych gadżetów reklamowych. Prezentacja jego wyników wygląda następująco:

Ile gadżetów otrzymali Państwo w ciągu ostatniego roku?

Źródło: ConQuest Consulting.

Według badania 86% ankietowanych zapamiętało nazwę firmy, od której dostało upominek. Jednak większość z nich, bo aż około 65%, deklaruje, że ani razu nie zdecydowało się na skorzystanie z usług bądź za zakup produktów takiej firmy i tylko 35% z nich przyznaje, że przynajmniej raz podjęło taki krok.

Czy otrzymanie gadżetu skłoniło Pana/Panią do nawiązania współpracy z firma??

Źródło: ConQuest Consulting.

Pamiętajmy jednak, że celem gadżetu jest poprawa wizerunku i utrwalenie marki w pamięci konsumenta. Dlatego wysoki odsetek osób, które pamiętają nazwę firmy dzięki gadżetowi z jej logo wskazuje na fakt, że upominki faktycznie spełniają swoje zadanie.

 

Producenci gadżetów powinni natomiast upewnić się, że produkowane przedmioty są wytrzymałe i dobre jakościowo, gdyż odbiorcy chętnie z nich korzystają przez dłuższy okres czasu. „Jak długo służyły Panu/Pani wykorzystywane gadżety reklamowe?” – to jedno z pytań na które odpowiadali ankietowani.

Jak długo służyły Panu/Pani wykorzystywane gadżety reklamowe?

Źródło: ConQuest Consulting.

Ankietowanych poproszono także o ocenienie w skali od 1 do 5 kilku cech gadżetów reklamowych. Okazuje się że najważniejsza dla Polaków jest funkcjonalność gadżetów (takie odpowiedzi udzieliło 15% ankietowanych), jakość wykonania oraz typ gadżetu (po 14%). Dużo mniej istotne są natomiast logo oraz ekologiczność upominków. Przechodząc do konkretów, do najchętniej otrzymywanych upominków należą pamięć USB (30%), dodatki do sprzętu elektronicznego (13%) oraz kubki (10%). Natomiast umiarkowaną popularnością cieszą się artykuły biurowe typu aktówka czy notatnik oraz ubrania takie jak T-shirty czy czapki. Na szarym końcu listy znajdują się breloki oraz smycze.

 

Porównując sytuację branży reklamowej w Polsce i krajach Zachodu zaobserwować można wiele potencjalnych kierunków rozwoju rodzimego rynku. Społeczeństwo polskie ciągle przyjmuje wzorce płynące z Europy Zachodniej, dlatego też istnieje podstawa by twierdzić, iż w tym przypadku stanie się podobnie. Firmy, które będą uważnie obserwować zagraniczne trendy bez problemu dopasują się do zmieniających się potrzeb i oczekiwań krajowych odbiorców. Nie wystarczy jednak bierne powielanie strategii światowych potentatów reklamy. Być może Polska również mogłaby czymś zaskoczyć cały świat?

Żródło: Łukasz Romejko, Business Consultant, ConQuest Consulting