Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Co to jest SEO - co powinieneś wiedzieć o SEO?

Co to jest SEO - co powinieneś wiedzieć o SEO?
2021-08-10


Pomimo tego, że w internecie można znaleźć ogromną ilość informacji na temat SEO, tylko niewielka część z nich jest tak naprawdę przydatna dla przeciętnego internauty. Powód jest bardzo prosty: teksty dotyczące SEO są zwykle pisane językiem mało zrozumiałym, pełnym branżowych określeń i specjalistycznego żargonu. Optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki (zazwyczaj pod kątem wyszukiwań w Google) bywa w związku z tym uznawana za na wpół mityczną dziedzinę wiedzy, do której dostęp mają jedynie nieliczni. Prawda jest jednak taka, że aby dowiedzieć się, czym jest SEO i zrozumieć najważniejsze mechanizmy jego działania, wcale nie trzeba znać fachowej terminologii ani być specjalistą – wystarczy przeczytać ten artykuł do końca. Znajdują się tu najważniejsze informacje o tym, czym jest SEO, co to jest optymalizacja stron i dlaczego warto dbać o odpowiednią treść na swojej stronie internetowej.

SEO - podstawy

Nie da się mówić o SEO w oderwaniu od wyszukiwarki Google i tego, w jaki sposób ona działa. Wynika to stąd, że w Polsce zdecydowana większość zapytań jest zadawana właśnie za jej pośrednictwem, tak więc optymalizacja stron internetowych według wytycznych Google pozwala uzyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Trzeba jednak pamiętać, że nie dzieje się to od razu – najpierw na stronie muszą się znaleźć treści poszukiwane przez potencjalnych klientów, a następnie strona musi zostać uznana przez Google za wartościową. Obie te kwestie, czyli przygotowanie struktury i zawartości strony internetowej oraz promowanie jej treści, to podstawy SEO stanowiące fundament wszystkich czynności zmierzających do zwiększenia widoczności danej strony w Google.

Co to jest SEO?

Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowej definicji, rozwińmy sam skrót SEO. Co to znaczy? Skrót pochodzi od angielskiego wyrażenia Search Engine Optimization, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych. I tym właśnie jest SEO – dostosowaniem strony pod kątem struktury oraz zawartości do jednej lub wielu wyszukiwarek internetowych. A ponieważ w Polsce znakomita większość ruchu i wyszukiwań pochodzi z Google, to właśnie pod tę wyszukiwarkę wykonywana jest optymalizacja SEO. 


SEO – optymalizacja stron internetowych

Zasadniczym zadaniem Google (oraz każdej innej wyszukiwarki) jest prezentowanie wyników stanowiących możliwie najlepiej dopasowaną odpowiedź na pytania użytkowników. Algorytmy, które są odpowiedzialne za analizowanie stron pod tym kątem są stale udoskonalane i aktualizowane, dzięki czemu prawidłowo wykonane działania SEO pozwolą stronie wyświetlać się na jak największą liczbę słów kluczowych związanych z danym biznesem.

Tworząc stronę internetową lub ją przebudowując pod kątem SEO zawsze należy też mieć na uwadze fakt, że jej struktura nie jest tak naprawdę zależna od „widzimisię” właściciela czy wykonawcy. Budowa strony zależy od przyjętej strategii SEO oraz od potencjalnych klientów – jeśli strona ma odpowiadać na ich potrzeby, musi zostać odpowiednio zoptymalizowana właśnie pod tym kątem. Tylko wtedy będzie mogła zostać uznana przez Google za wartościową i wyświetlona w wynikach wyszukiwania na konkretną frazę kluczową.

Rola słów kluczowych

Słowa kluczowe są tak ważne dlatego, że to właśnie one określają, czego dokładnie potrzebują potencjalni klienci. Aby poznać ich faktyczne potrzeby, konieczna jest dokładna analiza słów kluczowych, czyli pytań zadawanych za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Dopiero znając bieżące potrzeby oraz intencje użytkowników wyszukiwarki można zaplanować stworzenie podstron, na których zostaną umieszczone treści stanowiące wyczerpujące, rzetelne i odpowiednio przygotowane odpowiedzi na poszczególne zapytania. Warto przy tym mieć na uwadze, że w przypadku dużych serwisów (np. sklepów internetowych z bogatym asortymentem) liczba takich pojedynczych podstron będzie liczona w setkach, a nawet w tysiącach.

Jakie znaczenie ma struktura strony internetowej?

Dobrze przemyślana struktura strony nie tylko ułatwia poruszanie się po niej odwiedzającym ją użytkownikom, ale ma również kluczowe znaczenie dla tzw. robotów wyszukiwarek, które skanują ją pod kątem zawartości oraz przydatności zamieszczonych na danej podstronie treści dla osób poszukujących informacji na określony temat. Aby roboty Google mogły sprawnie skanować podstrony (crawlować), stworzenie odpowiednio zoptymalizowanej, hierarchicznej struktury jest bezwzględną koniecznością. W przeciwnym wypadku proces crawlowania będzie przebiegał bardzo powoli, a w niektórych przypadkach jego przeprowadzenie może się nawet okazać niemożliwe, co przełoży się na brak widoczności danego serwisu w wynikach wyszukiwania Google.


Dlaczego treść strony jest tak ważna?

Najprościej rzecz biorąc: podstrona, która nie zawiera treści, jest praktycznie niewidoczna dla robotów Google, a tym samym nie ma szans pojawić się w wynikach wyszukiwania. To właśnie dlatego należy zadbać o to, by na poszczególnych podstronach zostały zamieszczone treści opisujące w szczegółach daną usługę czy produkt. Konieczne jest również właściwe nasycenie tych opisów frazami kluczowymi używanymi przez potencjalnych klientów, co pozwoli skierować użytkowników wyszukiwarki bezpośrednio pod właściwy adres.

Podsumowując: SEO nie jest tajemną dziedziną wiedzy, ale działania tego rodzaju muszą być podejmowane w sposób przemyślany, zaplanowany, kompleksowy i konsekwentny, aby przyniosły rezultaty. 

W przygotowaniu artykułu pomógł Maciej Cherubin z firmy Octamedia, zajmującej się pozyskiwaniem ruchu z wyszukiwarki Google.

Więcej o tym czym jest SEO, możesz dowiedzieć się pod adresem: https://octamedia.pl/blog/co-powinienes-wiedziec-o-seo/.