Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Bezpieczeństwo w Twoim sklepie internetowym - jak je zapewnić?

Bezpieczeństwo w Twoim sklepie internetowym - jak je zapewnić?
2018-01-09


O zaletach internetu nie trzeba nikogo przekonywać. Kto choć raz miał przyjemność skorzystania z nieprzebranych możliwości sieci, na zawsze pozostanie jej fanem O czym natomiast warto mówić i przekonywać?


Zdecydowanie o zagrożeniach płynących z korzystania z internetu. Ataki hakerskie i cyberprzestępczość, nie są wymysłem filmowych scenarzystów, czy pisarzy książek. Zagrożenie to jest jak najbardziej realne.

Zagrożenie w sieci

Podobnie jak w realnym świecie, głównym celem cyberprzestępców są nasze pieniądze. Do ich zdobycia mogą posłużyć fałszywe maile, do złudzenia przypominając strony logowania banków, wykradzione dane osobowe, hasła i loginy oraz informacje z kart kredytowych.

Dużą część tych informacji hakerzy są w stanie zdobyć poprzez włamania na strony sklepów internetowych, w których podczas zakupów dobrowolnie je udostępniamy. Podczas zakupów, w trakcie realizacji zamówienia, jesteśmy zobligowani do podana naszych danych osobistych, maila, numeru karty kredytowej, oraz często jesteśmy przekierowywani bezpośrednio do strony banku, gdzie po zalogowaniu wykonujemy natychmiastowy przelew. Wystarczy, że ochrona sklepu internetowego nie będzie wystarczająco szczelna i cyberprzestępcy z łatwością uzyskają dostęp do naszych danych, a co za tym idzie, naszych pieniędzy.

Metody cyberprzestępców

Jako klienci i użytkownicy danego sklepu internetowego, nie mamy żadnego wpływu na jego bezpieczeństwo i stosunek jego właścicieli do środków ostrożności. Oprócz wspomnianej wcześniej możliwości wykradzenia danych użytkowników, zaatakowany sklep internetowy może w swojej zawartości posiadać treści dalece odbiegające od jego typowej tematyki, np. przekierowania na strony erotyczne, lub podobne treści wplecione w integralną zawartość sklepu. Sklep może zacząć rozsyłać spam po swojej bazie maili klientów, może stać się wsparciem do pozycjonowania innych stron, może instalować wirusy lub wręcz zostać po prostu skasowany.

Jak sklep może temu przeciwdziałać?

Podstawowym narzędziem, które powinno być stosowane w każdym sklepie internetowym, jest szyfrowanie haseł użytkowników. Najsłabszą stroną każdego sklepu jest jego kod. Podczas tworzenia stron internetowych, najczęstszym błędem jest przechowywanie haseł w niezakodowanej postaci. Haker po dokonaniu włamania dostaje całą zawartość bazy danych jak na tacy. Po zaszyfrowaniu, otrzyma jedynie przypadkowe ciągi znaków, których zdekodowanie jest co prawda możliwe, ale na tyle uciążliwe, że istnieje szansa, że złodziej się tego nie podejmie.

Kolejną ważną kwestią jest posiadanie przez sklep możliwe najnowszego i regularnie aktualizowanego oprogramowania. Różnego rodzaju luki i furtki są odkrywane właściwie codziennie i jedynie stałe aktualizowanie oprogramowania, daje szanse powodzenia przed atakiem.

Na nic się jednak nie zdadzą wszelkie metody zabezpieczenia klientów i zawartości strony sklepu internetowe, gdy administrator zapomni lub zlekceważy najistotniejszy aspekt, czyli odpowiednio skomplikowane i zabezpieczone hasło dostępu do sklepu. Pomimo wciąż rozwijanych technik i metod ochrony, to właśnie słabe i przewidywalne hasła, są wciąż największą piętą achillesową dużej części sklepów internetowych.

Artykuł powstał przy współpracy z GreyWizard.com