Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

5 najważniejszy trendów dotyczących pozycjonowania stron internetowych na rok 2023

5 najważniejszy trendów dotyczących pozycjonowania stron internetowych na rok 2023
2022-12-29


Jakich trendów mogą spodziewać się firmy w roku 2023, które wpłyną na rankingi w wyszukiwaniu organicznym Google?

Pomimo postępu technologicznego na rynku umożliwiającego znaczną automatyzację większości procesów pozycjonowania, SEO podwoi nacisk na doświadczenia użytkownika podczas przeglądania stron internetowych. Ponieważ algorytmy wyszukiwarek stają się coraz bardziej wyrafinowane w zrozumieniu zapytań i wyłapywaniu stron, które podbiły swój ranking w niewłaściwy sposób (próbujących oszukać system), strony internetowe będą nagradzane za dostarczanie użytkownikom najbardziej odpowiednich, unikalnych informacji o wysokiej jakości. 

Oto nasze prognozy dotyczące 5 najważniejszych trendów, które będą miały wpływ na optymalizację wyszukiwarek w 2023 roku.

1. Tworzenie treści w różnych formatach

Ludzie konsumują informacje na wiele różnych sposobów: wizualnie, dźwiękowo, tekstowo, a czasem na wszystkie trzy sposoby jednocześnie. Algorytmy wyszukiwarki Google rozwijają się, w taki sposób aby rozumieć zapotrzebowania użytkowników I udostępniać wyniki najbardziej pasujące do wpisanego zapytania. Algorytmy nie będą już patrzeć na strony internetowe jak na pojedynczy fragment treści tekstowej. Google przyjrzy się wszystkim sposobom, w jakie prawdziwi ludzie przetwarzają informacje: tekst, obrazy, filmy, infografiki, tabele, wykresy i elementy interaktywne, które składają się na całość strony.

W ostatnich latach byliśmy świadkami wzrostu popularności wyszukiwania wizualnego – szczególnie w branżach gdzie można sprzedać usługi za pomocą obrazu tj.: podróże, turystyka czy ogólnie pojęty e-commerce. W 2023 r. Google rozszerzy swoją pozycję w zakresie multiwyszukiwania także dla haseł związanych z "....w mojej okolicy".

Co to jest multiwyszukiwarka Google? Funkcja multiwyszukiwania Google umożliwia wizualne wyszukiwanie obrazów np. poprzez zrobienie zdjęcia, a następnie dodanie do niego zapytania w formie tekstu. Google wyświetli wtedy wizualne wyniki wyszukiwania na podstawie zarówno obrazu, jak i zapytania tekstowego. W kwietniu 2022 r. Google uruchomił wersję beta multisearch dla zapytań w języku angielskim i amerykańskim (planuje rozszerzenie do 70 nowych języków w nadchodzących miesiącach).

Aspekt multiwyszukiwania "w mojej okolicy" pozwala wyszukiwać te produkty (lub cokolwiek innego) za pomocą aparatu i wyświetlić firmy z nimi powiązane. Więc jeśli chcesz np. znaleźć restaurację podczas wakacji, która serwuje ciasto czekoladowe, możesz to zrobić za pomocą aparatu.

Google wykorzystuje swoje potężne możliwości analizy obrazu do ulepszania swoich usług w ramach długoterminowej strategii rozszerzania i wykorzystania wielu narzędzi oraz interfejsów. 

W 2023 r. coraz więcej użytkowników pozna zalety narzędzi takich jak multisearch więc warto wykorzystać to na swoją korzyść.

2. Odpowiednie wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego

Przez ostatnie kilka lat użytkownicy mieli możliwość wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) do wspierania pisania treści (słownik, autokorekta itp.). Następnie w 2022 r. Internet zrobił kolejny krok w tworzeniu treści AI: DALL-E 2 .

DALL-E 2, jedno z wielu kreatywnych narzędzi sztucznej inteligencj. Jest ono powszechnie cenione za możliwość tworzenia treści od podstaw przy niewielkiej interakcji ze strony człowieka. Monity dotyczące słów kluczowych prowadzą silnik sztucznej inteligencji do generowania treści, takich jak obrazy, kod, historie czy wiersze na podstawie 175 miliardów parametrów. Oczekuje się, że w 2023 r. rozpocznie się wdrażanie nowego modelu sztucznej inteligencji, GPT-4, z 100 bilionami parametrów (ok. 500 razy większymi niż model sztucznej inteligencji GPT-3 używany obecnie przez DALL-E).

Oczekuje się, że GPT-4 stworzy narzędzie, które jeszcze bardziej będzie przypominać dzieło stworzone przez człowieka i coraz ciężej będzie je odróżnić. Jednak niezależnie od tego, jak przydatne mogą być narzędzia opartę na sztucznej inteligencji, nie są one (i nie powinny być) zamiennikami dla ludzkiej pracy. Magia tkwi w bogactwie słownictwa I kreatywnym podejściu do projektu, a Google o tym wie.

W połowie sierpnia Google ogłosił aktualizację algorytmu wyszukiwania o nazwie „ Przydatna aktualizacja treści ”. Specjaliści SEO wierzyli, że ta aktualizacja zasadniczo zmieni wyniki wyszukiwania. Niestety tak się nie stało, natomiast sygnalizuje, dokąd zmierzają algorytmy Google w 2023 roku. 

Ta aktualizacja zasadniczo nagradzała treści, które tworzyły satysfakcjonujące odpowiedzi na zapytania użytkowników i karała treści napisane „pod kątem wyszukiwarek”. Czyli np.: wpisy, które nadmiernie wykorzystywały słowa kluczowe, została wyraźnie napisana przez sztuczną inteligencję i/lub wyprodukowane masowo bez szczególnej wiedzy na dany temat (potoczne lanie wody). Aktualizacja treści była częścią szerszych wysiłków Google, aby pomóc wyszukiwarkom dostrzec i odróżnić więcej oryginalnych treści napisanych przez ludzi - dla ludzi, zamiast przez sztuczną inteligencję w kontekście wyszukiwarki.

Wiemy więc, że Google dołoży wszelkich starań, aby rozprawić się z tworzeniem treści opartych na sztucznej inteligencji. Warto jednak wiedzieć, że sztuczna inteligencja może być cennym narzędziem w naszym arsenale.

W jaki sposób sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana (dobrze lub źle) w 2023 roku?

Postęp w sztucznej inteligencji stał się wystarczająco wyrafinowany, aby powielać ludzkie pismo i projekty graficzne, ale nie są one (i nie powinny być) całkowitymi zamiennikami magii ludzkiej kreatywności i wzajemnego zrozumienia.

3. Zwiększony nacisk na doświadczenia użytkowników

Treść to nie jedyny sposób, w jaki Google dba o wygodę użytkownika. W maju 2021 r. Google zaktualizował swój algorytm, aby uwzględnić trzy podstawowe wskaźniki internetowe :

  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • First Input Delay (FID)
  • Cumulative Layout Shift (CLS)

Trzy podstawowe wskaźniki internetowe, oprócz sygnałów dotyczących jakości strony, takich jak: przyjazność dla urządzeń mobilnych i bezpieczeństwo witryny, są wykorzystywane jako kluczowe dane w systemach rankingowych Google. Ważniejsze może być to, że Core Web Vitals są bezpośrednimi wskaźnikami doświadczeń użytkowników podczas interakcji z Twoją stroną internetową.

W 2023 r. ten cel zostanie rozszerzony o dodatkowe wskaźniki do pomiaru doświadczeń użytkowników. Metryki, na które warto zwrócić uwagę, obejmują: 

  • Time to First Byte (TTFB)
  • First Contentful Paint (FCP)
  • Interaction to Next Paint (INP)
  • Time to Interactive (TTI)
  • Total Blocking Time (TBT)

Podobnie jak w przypadku trzech podstawowych wskaźników internetowych, te dodatkowe próbują określić ilościowo kluczowe aspekty doświadczenia użytkownika, takie jak: szybkość ładowania, interaktywność i stabilność wizualna strony. Celem optymalizacji pod kątem tych czynników jest poprawa komfortu korzystania z witryny i zwiększenie liczby zadowolonych , zaangażowanych i lojalnych odbiorców. 

W 2023 r. sukces odniosą kreatywne zespoły ds. marketingu, współpracujące ze sobą w celu poprawy doświadczeń dzięki znajomości UX.

4. Priorytetyzacja słów kluczowych z długiego ogona

Od lat można przeczytać w Internecie o zjawisku „SERP-ów bez kliknięć”. Dlatego w 2022 roku SEMRush przeprowadził badanie , aby sprawdzić jak to wygląda na liczbach. 

Badanie wykazało, że 25% wyszukiwań na komputerach i 17% wyszukiwań na urządzeniach mobilnych naprawdę zakończyło się zerowymi kliknięciami. Zawężenie zapytania i kliknięcia prowadzące do innych produktów Google (np. obrazów, wiadomości, zakupów) były głównymi czynnikami w wyszukiwaniach, które nie skutkują natychmiastowym przejściem do witryny.

Wiceprezes Google ds. wyszukiwania podkreślił wpływ słów kluczowych w interakcji z “długim ogonem” i udoskonalenia zapytań podczas swojego przemówienia na SMXNext na początku tego roku. Podczas przemówienia wspomniał: „Google stanie się bardziej eksploracyjny”. Wyjaśnił, że obecnie podczas wyszukiwania SERP są zoptymalizowane pod kątem konkretnego słowa kluczowego. Wyniki, które się pojawiają, są bezpośrednio powiązane z tym wyszukiwaniem (i zoptymalizowane pod jego kątem).

W przyszłości Google chce zwiększyć również wartość stron internetowych, które pojawiają się na niższych wynikach wyszukiwania (2-4 strona Google). Na przykład sugerowanie nowych tematów sąsiadujących z pierwotnym zapytaniem. To dodatkowo edukuje użytkownika i potencjalnie wspiera go w trakcie wyszukiwania.

W 2023 r. coraz więcej funkcji SERP będzie zachęcać użytkowników do zawężenia wyszukiwania lub częstszej interakcji z podpowiedziami dotyczącymi wyszukania Google. W grudniu 2022 r. Google udostępnił przewijaną listę powiązanych filtrów bezpośrednio pod paskiem wyszukiwania, aby pomóc użytkownikom zawęzić wyniki.

Co to oznacza dla SEO? Algorytm Google staje się coraz bardziej wyrafinowany, a w 2023 r. nastąpi wzrost:

  • możliwości kierowania bardziej konwersacyjnych i złożonych zapytań
  • znaczenia zrozumienia i kierowania semantycznie powiązanych słów kluczowych
  • skupienia się na słowach kluczowych z długim ogonem

5. Jakość treści ponad ilość

W przeszłości specjaliści SEO odnieśli sukces, tworząc unikalne treści dla każdej odmiany słowa kluczowego. W ostatnich latach algorytmy wyszukiwarek stały się bardziej inteligentne w zrozumieniu intencji wyszukiwania słów kluczowych.

Celem wyszukiwania użytkownika jest znalezienie jak najbardziej trafnej odpowiedzi na  konkretne zapytanie. Google automatycznie interpretuje zamiar i wyświetla wyniki, które będą najbardziej dopasowane. Zrozumienie i pisanie w celu dopasowania do intencji wyszukiwania pomaga firmom…

  • Lepiej służyć ich publiczności
  • Zmniejsz współczynnik odrzuceń
  • Zwiększ zaangażowanie na miejscu
  • Pojawiaj się w polecanych fragmentach

Ponieważ algorytmy są w stanie lepiej zrozumieć intencje wyszukiwania użytkownika, są również w stanie lepiej grupować semantycznie powiązane odmiany słów kluczowych. Oznacza to, że w 2023 r. nastąpi konsolidacja podobnych fragmentów treści w celu lepszego dopasowania do intencji wyszukiwania, a nie tworzenie nowej strony pasującej do każdej unikalnej odmiany słowa kluczowego.

Potrzebujesz pomocy w przygotowaniu strategii SEO na 2023 rok? 

Aby rozpocząć optymalizację SEO witryny i proces pozycjonowania strony skontaktuj się z Ad-Site 2.0. Działamy na terenie:


Pomożemy poprawiać wydajność Twojej witryny I przygotować ją na nadchodzące zmiany!