Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

5 etapów prowadzenia działań SEO

5 etapów prowadzenia działań SEO
2020-10-14


Przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynają przygodę z pozycjonowaniem swojej strony internetowej, często działają spontanicznie. Ci bardziej doświadczeni wiedzą jednak, że strategia to podstawa, a bez wcześniej przygotowanej listy zadań staje się to żmudne i mało skuteczne. Poznaj etapy pozycjonowania i zacznij je wdrażać krok po kroku, tak, jak profesjonaliści, a Twoja strona szybciej trafi na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.


1. Analiza aktualnej sytuacji

Aby ustalić skuteczną strategię SEO, musisz wiedzieć, co szwankuje na Twojej stronie. Choć brzmi to jak coś oczywistego, wcale nie musi takie być. Nawet jeśli chcesz pozycjonować swoją witrynę samodzielnie, najlepiej będzie poprosić specjalistę SEO o wykonanie przed tym audytu SEO. Do przeprowadzenia takiej głębokiej analizy potrzeba kilku płatnych narzędzi i dużego doświadczenia, a bez niej nie dowiesz się, co wymaga poprawek. W takim dokumencie przeczytasz również, jakie pozycje osiągają poszczególne zakładki Twojej strony i które słowa kluczowe generują na nich ruch.

Na tym etapie pamiętaj też o swojej konkurencji. Sprawdź, jaką strategię objęła i jakich słów kluczowych używa. Spróbuj znaleźć jej słabe strony i zamień je w swój sukces. Na przykład: konkurencyjna firma generuje najwięcej ruchu na stronie poprzez social media i reklamy Google, ale zaniedbuje tworzenie bloga? Postaw na regularne dodawanie wpisów i optymalizację całej treści u siebie. W tym przypadku zdobycie ruchu organicznego będzie dużo prostsze! Analogicznie, jeśli konkurencja zaniedbała link building, skup się na nim, zamiast robić dokładnie to samo, co reszta.

2. Ustalenie celów działań

 Zamiast oklepanego „Chcę zdobyć więcej klientów” czy „Chcę, żeby moja strona znalazła się wyżej w wynikach wyszukiwania” ustal konkretne cele i podziel je na mniejsze zadania. Zapytaj się siebie, co tak naprawdę chcesz osiągnąć dzięki SEO, a następnie: jak do tego doprowadzić.

Na przykład:

Chcę zarabiać 10 000 więcej poprzez moją stronę.

Co muszę zrobić, żeby to osiągnąć?

  1. Przekonać ludzi do zakupu - poprawienie i optymalizacja treści, opisów produktów i bloga.
  2. Dotrzeć z ofertą do większej grupy odbiorców - zwiększenie ruchu na stronie m.in. poprzez linkowanie.
  3. Pokazać moją stronę nowym osobom - optymalizacja witryny i poprawienie jej widoczności w Google.

I tak dalej, i tak dalej.

Nieodłącznym elementem tego etapu jest ustalenie sprecyzowanej grupy odbiorców - najlepiej kilku Person. Kiedy poznasz swojego klienta, łatwiej Ci będzie określić, jaką drogą najefektowniej do niego dotrzesz. Zastanów się np., czy nie lepiej będzie zrezygnować z ogólnych słów kluczowych na rzecz fraz długiego ogona lub tych lokalnych.

3. Przygotowanie zaleceń dotyczących strony oraz analityki internetowej

Czas na ustalenie strategii SEO dla Twojej strony. Przeanalizuj dokładnie stworzony wcześniej audyt SEO, a najlepiej rozpisz sobie najważniejsze błędy, które wymagają poprawek. Miej też z tyłu głowy ciągłe ulepszanie elementów, które już działają dobrze, np. linkowania zewnętrznego.

Ustal priorytety - przygotuj się na to, że nie jesteś w stanie zrobić wszystkiego na raz. Na podstawie wcześniejszej analizy i dokumentu, którego przed sobą trzymasz, stwórz listę zadań. Na początku umieść te, które przyniosą Ci najszybsze efekty - np. ze względu na działania konkurencji. Dopiero na końcu zajmij się detalami, które nie mają największego wpływu na pozycjonowanie.

Na końcu zastanów się, czy na razie chcesz skupić się tylko na SEO, czy masz wystarczająco funduszy i czasu, aby zająć się (lub zlecić komuś) reklamami w Google, na Facebooku lub mediami społecznościowymi. Oczywiście, połączenie ich wszystkich da najlepsze efekty, ale musisz mierzyć siły na zamiary. Jeśli nie jesteś w stanie zadbać o wszystko na raz, skup się na pozycjonowaniu - na resztę przyjdzie czas.

4. Wdrożenie i weryfikacja

Zacznij krok po kroku odhaczać wcześniej ustalone zadania. Uzbrój się w cierpliwość, sprawdzaj każdą swoją wątpliwość w sieci lub u specjalisty SEO. Pamiętaj, że zmiany w algorytmach są wdrażane regularnie i bardzo łatwo coś przeoczyć, narażając się na nałożenie filtru od Google na stronę. Niewykluczone, że praktyka okaże się odbiegać od teorii i w danym momencie lepiej będzie zmienić kolejność działań. Zrozumienie wagi każdego etapu to kwestia doświadczenia.

Nie zapomnij o regularnym sprawdzaniu efektów! Każde Twoje działanie może okazać się skuteczne, ale też szkodliwe. Jeśli widzisz jakiekolwiek spadki w statystykach, zastanów się, co mogło pójść nie tak. Wbrew pozorom szybka poprawa pozycji również powinna Cię zaniepokoić - wpływają na nią zazwyczaj karane przez Google praktyki Black Hat SEO.

5. Nadzór, analiza i kolejne wdrożenia

Proces pozycjonowanie strony tak naprawdę nigdy się nie kończy. Kiedy wykonasz swoje pierwsze zadania, okaże się, że przydałoby się poprawić jeszcze to, to i tamto. W międzyczasie konkurencja zmieni strategię, minie sezon lub Google wprowadzi nowe obostrzenia. Dlatego przygotuj się na to, że zawsze będzie „coś” do zrobienia, a jak zatrzymasz się w miejscu, prędzej czy później ktoś Cię prześcignie.

Aby SEO szło Ci coraz lepiej i sprawniej, wprowadź do swojego kalendarza stałe zadania i zacznij je wykonywać automatycznie: sprawdzaj dane z Google Analytics i Google Search Console oraz płatnych narzędzi (np. Ahrefs, Senuto), analizuj działania konkurencji, przeglądaj nowości związane z pozycjonowaniem itp. Będąc z tym wszystkim na bieżąco, lepiej poznasz swoją grupę docelową i zobaczysz, jakie działania przynoszą na Twojej stronie największy ruch i konwersję.

Podsumowanie

Działania SEO różnią się w zależności od obranej strategii, położenia marki na tle konkurencji i samej grupy docelowej. Dlatego tak ważne jest ustalenie dokładnego planu, zanim wykonasz pierwsze działania. Nie zapomnij też o ciągłym pogłębianiu wiedzy i nauce SEO, aby uniknąć niepowodzeń i szybciej osiągać sukcesy. Powodzenia! Partnerem artykułu jest agencja SEOgroup - specjalizująca się w działaniach SEO w Polsce i zagranicą.