Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Modowe trendy w czcionce reklamowej

Modowe trendy w czcionce reklamowej
2014-10-15

   Trendy i zmieniająca się moda dotyczy każdej dziedziny życia. Najbardziej moda przejawia się w naszych strojach. Marki odzieżowe nieustannie pracują nad kolekcjami. Moda obecna jest jednak także w naszych wnętrzach, kuchni, potrawach, które jemy, destynacjach wakacyjnych, wyborach kulturalnych – kino, teatr, koncert a może śniadanie na mieście. Nic zatem dziwnego, że moda dotyczy także świata produkcji reklamowej.


    Trendy wpływają na dobór materiałów, z których wykonujemy kasetony czy wewnętrzny branding salonów sprzedaży. Raz na topie są neonowe kolory, plastik i plexiglass, czasem przeciwnie naturalność: surowa tektura, naturalna struktura drewna, innym zaś razem chłód stali i surowego aluminium. Pewnie wielu z nas dostrzega te zmiany, a czasem odbywa się to, tak płynnie, że ich nie zauważamy. Czasem dopiero fotografie sprzed lat dobitnie obrazują nam ogrom różnic. Zmiany jednak są ewidentne. Mają wpływ na każdy aspekt produkcji reklamowej. Nawet tak pozornie nieistotny jak czcionka użytego pisma. Tej dziedziny również nie omijają zmieniające się trendy. Świadomie nawiązują do dawnego stylu, imitują je i odtwarzają w nieco odświeżonej odsłonie. Kształt, kolor, kompozycja, nachylenie, podkreślenie, grubość. Kolory czcionki mogą zwiększyć moc przekazu reklamowego, kiedy są do sobie dobrze dopasowane i współgrają z wyglądem marki.


    Tekst pisany jest jednym z elementów przekazu. Przekaz bowiem buduje się przez obraz, zdjęcia, kolorystykę, ogólny nastrój jaki wszystkie te elementy tworzy. Dobra reklama nie może ograniczać się do samego tekstu. Nie powinna zawierać zbyt dużo elementów pisanych. Nadmiar tekstu powoduje, że odbiorca nie zatrzyma się nad ogólną jej treścią. Nie ma jednak reklamy bez słowa pisanego. Każdy logotyp ma swoją przypisaną czcionkę.


    Projekt czcionki zaczyna się od stworzenia litery „H” oraz „O” to dwa wyjściowe modele dla pozostałych liter. Litera „H” staje się bazą dla liter mieszczących się w kwadracie, natomiast „O” do liter owalnych. Z połączenia „H” i „O” powstaje trzeci model - „D” a te trzy znaki „H”, „O” oraz „D” stają się bazą do wytyczenia pozostałych cech nowego fontu. Dzięki ich zestawieniu ustala się wysokość i grubość znaku, odstęp pomiędzy poszczególnymi znakami.


    Najnowsze trendy w czcionkach przywodzą prostotę i ascetyczność. Nowe marki szukając świeżego wizerunku muszą dokonać także ważnej decyzji dotyczącej fontu. Wydaje się to być jedną z ważniejszych decyzji w kwestii tożsamości marki. W czcionkowej modzie dużo jest nonszalancji, swobody, widać wyraźne odejście od czysto technicznych, równych i symetrycznych kształtów. Rzadko pojawiają się też bardzo zdobne, secesyjne czy szeryfowe formy liter. Aktualna modna czcionka często nawiązuje do pisma ręcznego, swoim kształtem je przypomina. Jeśli tworzy się współcześnie czcionki o bardziej urozmaiconym kształcie, to najczęściej funkcjonują w konwencji retro. Świadomie nawiązują do dawnego stylu, imitują go i odtwarzają w nieco odświeżonej odsłonie. Troszkę sentymentalnie, troszkę z dystansem powraca się do starej stylistyki. Oczywiście wybór marki dotyczący czcionki nie może opierać się wyłącznie o chwilową modę. To dużo poważniejsza decyzja. Marki nie działają przez chwilę, a wybór ten będzie im towarzyszył przez wiele lat. Zmienić może go tylko trudny i kosztowny proces rebrandingu.

Najcześciej wybierane fonty z serwisu HYPEFORTYPE. To dziesięć czołowych czcionek najchętniej pobieranych w ostatnim czasie. (źródło: www.hypefortype.com/pinboard.html)


 


Wybrane fonty zaprojektowane w 2014 r.
(źródło: www.hypefortype.com/pinboard.html)



Czcionka w reklamie ma duże znaczenie. Projekt nowych fontów jest rzemiosłem pracochłonnym, zawsze jednak odbywa się, jak każda twórczość w kontekście aktualnych trendów. Warto docenić tę pracę i piękno czcionek.
Kompleksowa produkcja reklamowa – www.cpr.pl
Tektoora jest dobra na wszystko – www.tektoora.com