Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Pozycjonowanie w biznesie – 6 kluczowych zagadnień

Pozycjonowanie w biznesie – 6 kluczowych zagadnień
2016-07-12

Sukces i rozwój biznesu zależą od wielu czynników, ale to właśnie marketing jest jednym z najbardziej istotnych elementów powodzenia inwestycji. Niestety, w większości wypadków jest to przedsięwzięcie dość kosztowne. Niektóre firmy mają spore fundusze na reklamę, inne muszą zadowolić się niewielkimi budżetami marketingowymi. Jest jednak miejsce, w którym nie liczy się ilość zainwestowanych pieniędzy, a pomysł i zdrowy rozsądek. Mowa tutaj o internecie, gdzie pozycjonowanie swojego biznesu w wyszukiwarkach internetowych jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi.

 

Pozycjonowanie odgrywa bardzo ważną rolę nie tylko w e-biznesie, ale i w tradycyjnej sprzedaży. W sieci internetowej jesteśmy zalewani ogromem informacji. Dziś już nikt nie zastanawia się, czy warto się w niej reklamować. Częściej pojawia się pytanie, jak robić to na tyle skutecznie, aby nasze informacje docierały do sprecyzowanej grupy docelowej i przebiły się przez komunikaty konkurencji. Zaczynamy więc stawiać na pozycjonowanie wartościowych i autorskich treści. Ale czy to wystarcza?

 

Wysoka pozycja w wyszukiwarce


Wyszukiwarka to podstawowe narzędzie do swobodnego poruszania się po zasobach internetu i odnajdywania interesujących nas informacji. Z jej pomocą, klienci znajdują opinie o produktach, trafiają na strony producentów, dystrybutorów czy do sklepów online. Samo Google otwiera możliwość dotarcia do milionów potencjalnych klientów, zainteresowanych konkretnym produktem lub usługą. Zanim konsument dotrze na naszą stronę, musi przebić się przez gąszcz informacji. Dzięki kluczowym zabiegom w Internecie, możemy mu to ułatwić.

Warto pamiętać, że strony internetowe, zajmujące wysokie miejsca w wynikach wyszukiwań są lepiej postrzegane i budzą większe zaufanie. Również wykupienie linku sponsorowanego AdWords w modelu PCC (pay-per-click) zwiększa widoczność strony, co z kolei przekłada się na większy ruch i wzrost sprzedaży. Jednocześnie, marketing w wyszukiwarkach umożliwia obniżenie kosztów prowadzonej kampanii, dzięki optymalizacji działań i dostosowaniu przekazów reklamowych do poszczególnych grup użytkowników.

 

Właściwości strony internetowej


Kluczem wiarygodności każdego biznesu jest profesjonalna strona internetowa. Musi być reprezentacyjna, przejrzysta, a także stale aktualizowana, zgodnie z najnowszymi trendami. Klient w pierwszym kontakcie powinien uzyskać informację, czym zajmuje się firma i jak można skorzystać z jej usług. Krótkie i treściwe informacje w widocznych punktach oraz jasne pozycje w menu stwarzają dużą szansę, że czytelnik zagości na niej dłużej i zajrzy do innych zakładek.

Dodatkowo, strona musi być responsywna - Responsive Web Design (RWD). Jest to technika projektowania strony www, tak aby jej wygląd i układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana np. przeglądarki, smartfonów czy tabletów. Ma to pozytywny wpływ na CTR (ang. click-through rate), czyli tzw. „klikalność” strony widocznej w wynikach wyszukiwania. Brak mobilnej wersji może skutecznie odstraszyć część użytkowników, obniżając tym samym efekt wynikający z zajmowania wysokiej pozycji.

Ważne jest również, aby pamiętać, że strona www powinna opierać się na aktualnych silnikach. Niezaktualizowane witryny są częściej narażone na ataki hakerskie.

Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest mapa sklepu w formacie XML. Jej zadaniem jest poinformowanie robotów wyszukiwarki Google o podstronach, jakie znajdują się w danym e-sklepie. W skrócie, mapa XML to zbiór wszystkich linków, które znajdują się w sklepie i powinny zostać zaindeksowane przez Google. Co prawda nie ma ona bardzo dużego znaczenia dla pozycjonowania, ale znacznie przyspiesza indeksację sklepu przez wyszukiwarkę. Ma to wpływ na szybsze osiągnięcie lepszych pozycji i jest niezwykle przydatne w przypadku sklepów, które mają bardzo dużo produktów

 

Profesjonalne i unikalne treści


Publikowana treść musi być unikalna i tworzona specjalnie na potrzeby strony. Często dodawana, oryginalna zawartość, jest dla Google bardziej interesująca i posiada większą wartość, co ma szczególne znaczenie w kontekście częstych zmian algorytmów wyszukiwarki.

Najważniejsze elementy, jakie powinna zawierać strona stworzona pod pozycjonowanie, to odpowiedzi na najczęściej zadawane przez potencjalnych klientów pytania oraz treści pokazujące profesjonalizm firmy. Wskazane jest również umieszczenie zakładki zawierającej blog, artykuły poradnikowe czy aktualności. Bardzo ważnym elementem są również rozbudowane, pomocne dla użytkowników i unikalne opisy produktów, które pozwalają na lepsze pozycjonowanie strony oraz przyjazne adresy URL, które są łatwo zapamiętywane i nie sprawiają trudności przy zapisywaniu i podawaniu o nich informacji dalej.

Istotnym narzędziem pozycjonowania są również opisy w meta description oraz meta tagi title, zawierające nazwy produktów. Są one najważniejszymi składowymi treści off page w internecie. Meta tytuł to po prostu nagłówek, który pojawia się na górnym pasku przeglądarki lub otwartej karty podczas przeglądania stron. Określa się nim również nazwę linku, który pokazuje daną stronę w wynikach wyszukiwania. Meta opis to opis tego, co dany link reprezentuje. Jest widoczny podczas udostępniania odnośnika do danej strony w mediach społecznościowych.

 

Słowa kluczowe


Jednym z podstawowych elementów, na który powinni zwracać uwagę właściciele sklepów internetowych, jest dobór słów kluczowych pod pozycjonowanie. Wpisując zapytania w wyszukiwarkę, klienci decydują, czego i w jaki sposób szukają. Słowa i frazy używane przy pozycjonowaniu zawsze powinny być dostosowane do odbiorców. Ważne, aby ich skutecznie zidentyfikować i wiedzieć, jakiego języka używają. Równie istotne jest to, jak często konkretne słowa używane są przez inne firmy. Zbyt popularne frazy, na które pozycjonuje się również konkurencja, nie doprowadzą na początek listy wyszukiwania. Z pomocą przy układaniu listy słów kluczowych przyjdą rankingi ich popularności. Ważne jest także używanie właściwych fraz w odpowiednim celu. Ogólne, czyli tzw. money keywords, wykorzystywane są głównie do zwiększania ruchu na stronie i ze względów wizerunkowych, natomiast niekoniecznie mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży. Do pozycjonowania sklepów internetowych z szeroką ofertą produktów nadają się przede wszystkim frazy zawierające nazwę określonego produktu.

 

Artykuły o marce


Na wzmacnianie marki i jej pozycjonowania duży wpływ mają publikacje artykułów w serwisach i portalach branżowych. Przekazują one indywidualne treści, które są uniwersalne dla klientów poszukujących danych rozwiązań. Nie tylko nakierowują konsumentów na dane materiały, produkty czy usługi, ale również pozycjonują treści w wyszukiwarce. Tutaj należy pamiętać o odpowiednim zastosowaniu wspominanych wyżej słów kluczowych.

 

Social Media


Kolejnym narzędziem, wpływającym na wzrost efektów pozycjonowania, jest prowadzenie wizytówki firmowej na Facebooku i w Google Moja Firma. Wpływa to nie tylko na sam wizerunek marki na popularnych portalach społecznościowych, ale jest też doskonałym nośnikiem aktualnych informacji o danej firmie.

 

Fora branżowe i ich znaczenie


Firmy, które udzielają się na forach branżowych, nie tylko wzmacniają swoje działania pozycjonerskie, ale także są bliżej klienta. Służą mu pomocą i pozwalają na przekonanie go do skorzystania z rozwiązań, oferowanych przez daną markę. Dyskusje angażują użytkowników, których wpisy pozwalają na wybijanie się treści na wyższe pozycje w Google. Jeśli mają one pozytywny wydźwięk, wpływają na rozpoznawalność i wzrost świadomości istnienia firmy w określonej grupie docelowej.

 

Pozycjonowanie a sukces


Odpowiednio prowadzone pozycjonowanie jest działaniem bardzo skutecznym, które może wpłynąć na sukces firmy. Jednak bez względu na to, ile włoży się w nie wysiłku, wymaga ono cierpliwości. Pierwszych efektów można spodziewać się dopiero po jakimś czasie, dlatego warto na początku ustalić wskaźniki, używane do ich oceny. Oprócz samych czynności, związanych stricte z podwyższaniem pozycji danej strony w wyszukiwarce Google, należy równie dużo czasu przeznaczyć na czytanie i obserwowanie nowości i zmian w branży, ponieważ Google cały czas wprowadza nowe wytyczne i wymagania dla stron www.

Autorem wypowiedzi jest Michał Walczyna, Manager działu SEO/SEM w firmie Internetica.
***
Internetica to działająca na polskim rynku od 2007 roku agencja marketingu w wyszukiwarkach. Oprócz standardowych działań w rodzaju pozycjonowania w wynikach organicznych czy prowadzenia kampanii AdWords, oferuje zaawansowane usługi analityczne, takie jak badanie jakości ruchu i konwersji.

 

Kontakt dla prasy:

Piotr Pocztarek
kom. 501 375 881
piotr.pocztarek@buzzair.pl

Aneta Filipczak
kom. 513 154 685
aneta.filipczak@buzzair.pl