Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Klient końcowy vs upominki reklamowe - wyniki V edycji badania PIAP

Klient końcowy vs upominki reklamowe - wyniki V edycji badania PIAP
2016-07-20

Upominki reklamowe dogoniły Internet, jakość jest silnym kryterium wyboru materiałów promocyjnych a aż 91,43% badanych wykorzystuje upominki do kształtowania pozytywnego wizerunku swoich marek – to najważniejsze wniosku z badania postrzegania artykułów reklamowych przez klienta końcowego, przeprowadzonego w tym roku po raz piąty przez Polską Izbę Artykułów Promocyjnych.


Pytania związane z postrzeganiem upominków reklamowych przez klientów końcowych są jednymi z kluczowych w diagnozowaniu rozwoju rynku i jego przyszłości. W końcu to popyt decyduje o podaży. Żeby pomóc Członkom w podejmowaniu strategicznych decyzji Polska Izba Artykułów Promocyjnych co roku bada rynek i potrzeby klientów końcowych w odniesieniu do upominków reklamowych. V badanie postrzegania artykułów promocyjnych przyniosło szereg ciekawych wniosków, które pokazują, że rynek z roku na rok się zmienia, a upominki reklamowe rosną w siłę.


W reklamie stabilnie
Pierwszym pozytywnym faktem jest to, że wydatki na reklamę rosną – 60% firm deklaruje wzrost wydatków, podczas gdy spadek zapowiada tylko 5,71%. Wielkość budżetów na działania BTL (art. promocyjne, programy lojalnościowe, druk) jest dosyć zróżnicowania, a wynika to z tego, że grupa respondentów była bardzo różnorodna. Największe, bo powyżej 100 tysięcy złotych, budżety przeznaczone w 2016 roku na działania BTL deklaruje 17,14% badanych, budżety od 20 tys. do 50 tys. zł zakłada 20% respondentów a kwoty od 10 tys. zł do 20 tys. zł wyda na reklamę BTL 22,86% marketerów.


Upominki dogoniły Internet!
Internet od lat święci triumfy w marketingowych budżetach, z uwagi na korzystną relację skuteczności do ceny. W ubiegłym roku aż 63,41% badanych wskazało Internet jako dominujące medium w swoich działaniach promocyjnych. Rok 2016 przyniósł ogromny przełom - upominki reklamowe w wyborach marketerów stanęły na różnorzędnym podium z Internetem, w kategorii korzystnej relacji skuteczności do ceny. 37,14% osób odpowiedzialnych za wydatki reklamowe w firmach uznało upominki promocyjne za najskuteczniejszy i zarazem najtańszy nośnik reklamy. Dokładnie tyle samo procent badanych opowiedziało się za Internetem. Jest to niezwykły wynik, które pokazuje zmieniające się trendy w reklamie i rosnącą pozycję artykułów promocyjnych. Wzrosła także ogólna ocena efektywności upominków reklamowych – aż 82,86% marketerów ceni ich skuteczność w działaniach promocyjnych (w ub. roku 70,73%). Aż 91,43% badanych wykorzystuje upominki reklamowe do kształtowania pozytywnego wizerunku swoich marek, podczas gdy w ubiegłym roku za upominkami w tym kontekście opowiedziało się 82,93% badanych. To prawie dziesięcioprocentowy wzrost popularności artykułów promocyjnych w skali jednego roku!


Jakość rządzi!
Pozytywnym faktem jest, że aż 74,29% badanych przez PIAP deklaruje, że kupuje upominki reklamowe z wyprzedzeniem. Zamówienia „last minute” od lat są bolączką branży reklamowej. Badania pokazują także, że zmieniły się kryteria wyboru upominków reklamowych. W pytaniu wielokrotnego wyboru aż 71,43% respondentów uznało jakość, jak kluczowy wskaźnik wyboru artykułów promocyjnych! To wzrost w stosunku do ubiegłego roku, kiedy to 68,29% wybrało „jakość” jako główne kryterium w podejmowaniu decyzji zakupowych. Co ciekawe w tym roku, aż 57,14% opowiedziało się za wyglądem upominków reklamowych, 57,14% za ich funkcjonalnością i tylko 51,43% badanych wskazało na cenę, jako determinantę wyboru. Wyniki pokazują pozytywne zmiany w świadomości klientów, którzy w dobrej jakości, wyglądzie i funkcjonalności upominków reklamowych widzą skuteczność w kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy.
Dzięki regularnie prowadzonym przez PIAP badaniom widać, jak determinanty wyboru upominków zmieniały się na przestrzeni lat: w 2014 roku najważniejszym faktorem była jeszcze cena, natomiast od dwóch lat kryterium jakości produktu niezmiennie święci triumfy.


Jak kupują Klienci
Klienci końcowi najczęściej wybierają torby i opakowania (48,57%), artykuły biurowe (45,71%), kalendarze (45,71%) oraz foldery i ulotki (42,86%).
Wydarzeniami, które najczęściej aktywizują do zamawiania upominków reklamowych są Święta (62,86%), targi (54,29%), oraz chęć obdarowania kontrahentów (48,57%). To właśnie kontrahenci są najczęściej odbiorcami upominków reklamowych (85,71%), rzadziej pracownicy (42,86%).
Aż 54,29% marketerów wybiera artykuły promocyjne pochodzące z Polski, dla 31,43% badanych kryterium miejsca pochodzenia produktu nie ma znaczenia.
Firmy z branży reklamowej powinny zainwestować głównie w działania internetowe, bo to głównie tam właśnie klienci końcowi poszukują ofert (74,29%), korzystają także z rekomendacji (48,57%) oraz posiłkują się katalogami (40%).


To już piąte badanie PIAP
Polska Izba Artykułów Promocyjnych przeprowadziła badanie postrzegania upominków reklamowych przez klienta końcowego już po raz piąty. – Regularnie prowadzone badania pozwalają wychwycić tendencje rynkowe, które jak widać, ciągle się zmieniają – mówi Katarzyna Wojniak, Dyrektor Biura Zarządu PIAP – Obserwowanie tych tendencji jest niezwykle ważne dla naszych członków i firm z branży artykułów promocyjnych, ponieważ jest niejako kompasem pomagającym podejmować decyzje. Jako Izba chcemy prowadzić działania badawcze pomagające w kreowaniu branży i trafnym prognozowaniu trendów w reklamie.

 

Badanie PIAP zostało przeprowadzone w okresie maj-czerwiec 2016 za pośrednictwem systemu ankietowego paxonta.com. Skierowane było do klientów końcowych przede wszystkim dyrektorów działów marketingu, osób decyzyjnych, odpowiedzialnych za budżety reklamowe zarówno dużych korporacji jak i małych i średnich przedsiębiorstw. W badaniu udział wzięło 350 respondentów.


WYNIKI V EDYCJI BADANIA PIAP 2016


Polska Izba Artykułów Promocyjnych jest organizacją zrzeszającą przedsiębiorców z branży artykułów promocyjnych. Ma ona na celu reprezentowanie i dbanie o interesy tych firm.
Jest organizacją konsolidującą branżę, partnerem do rozmów z decydentami kształtującymi zewnętrzne warunki funkcjonowania, organizatorami targów i mediów. Izba jest partnerem do kontaktów z podobnymi stowarzyszeniami z innych krajów. Obecnie PIAP wraz z Członkami Założycielami liczy ponad 160 Członków. Liczba ta rośnie w ostatnich miesiącach w związku z aktywizacją działań marketingowo-promocyjnych Izby.

Więcej informacji o Izbie na stronie: www.piap-org.pl


Kontakt dla mediów:


Katarzyna Wojniak, biuro@piap-org.pl | tel. 0791 354 426